- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiosjunde årgången. 1928 /
312

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Thorsten Laurins konstsamling. Av Karl Asplund

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Karl Asp lit n d

som med tiden dragits in i kollektionen
som en upptakt till dennas huvudsakliga
del.

I villan på Djurgården har den
Laurin-ska samlingen fått sin naturliga miljö, i
vilken den våxt och alltjämt växer, fast
i ett långsammare tempo, betingat av den
utrymmesfråga som alltid förr eller
senare blir aktuell för en samlare. Hemmet
är flera gånger skildrat i ord och i bild,
bl. a. av Gustaf Strengell. och det skulle
bli alltför vidlyftigt att i denna lilla
redogörelse för samlingen också skildra
platsen1. Men det bör annoteras, att den
väldiga numerär, som beståndet stigit till,
målningar, teckningar, grafik, böcker,
skulptur, icke gör sig gällande på ett
obehagligt sätt i den trevliga Djurgårdsvillan,
där hemkänslan fått gå före
samlarkäns-lan i uppenbar motsats till de äldre
samlarnas metod av det nyss antydda
Dahlgrenska slaget. Detta har endast kunnat
uppnås genom att den större delen inte
bara av grafiken, som ju för sin naturliga
tillvaro i samlingsskåpen, utan också av
tavlorna förvaras oexponerade och bara
plockas fram då och då till ägarens och
andras glädje, — så som Georg Pauli
beskrivit det i sitt förordande av »den
konstnärliga kallskänken».

*



Utom på separat- och grupputställningar,
särskilt de senaste årens
interskandina-viska, till vilka Thorsten Laurin räknat
det som en helig plikt att kontribuera, ha
dessa konstverk ett par gånger i olika
avdelningar fått krypa ur sin miljö till
allmänhetens glädje. Den första gången var
i september 19x0, då Sveriges Allmänna
Konstförening exponerade ett stort urval
ur grafikportföljerna, den andra i novem-

1 Ragnar Östberg har i Ord och Bild 1911
(sid. 22—25) lämnat en redogörelse för Thorsten
Laurins bostad, illustrerad med planer, exteriörer
och interiörer.

ber 1927, då Konstföreningen lyckligt
inledde en serie utställningar av svenska
privatsamlingar med ett allsidigt urval ur
den Laurinska samlingen, omfattande alla
de företrädda grupperna och synnerligen
lyckligt arrangerade av den tränade
utställningsexperten intendenten Sigge
Bergström i Konstakademiens på sista åren
alltmera till heders komna och för övrigt
utmärkta utställningssalar. Press och
allmänhet mottogo denna utställning med
mera än vederbörlig tacksamhet för det
älskvärda tillmötesgåendet att ställa
samlingarna till förfogande, — med verklig
entusiasm för det fina urval, i vilket man
på ett behagligt sätt fick återuppliva
bekantskapen med flera av våra stora från
genombrottsåren och med en hel del av
de utländska, speciellt franska konstnärer,
som äro av intresse att betrakta i
sammanhang med våra egna.

*



För att börja översikten med den
svenska »upptakten», är det tidigare
aderton-hundratalsmåleriet representerat med
några väl valda stickprov, ett landskap med
romantikern C. J. Fahlcrantz’ speciella i
översvinnligt ljusdunkel svepta landskap
mellan fantasi och verklighet, från
generationen närmast därefter en av G. W.
Palms — »Palma vecchios» — små fina
och skarpa skildringar av landskapet vid
Tivoli, daterat 1844 under hans lyckliga
italienska ungdomsår, och av den därefter
följande Düsseldorfsskolan ett litet urval
av den konstnär som med rätta betraktas
som den finaste koloristen i kretsen,
August Jernberg. Det lilla fina urvalet
hos Laurin visar Jernberg från hans bästa
sidor — han var en ganska begränsad
konstnär — både i damstudien, i det
utsökta stillebenet med en hare —- en duk
som våra nynaturalister säkerligen
uppskatta — och en av de tidstypiska
genrebilderna, »En gryende talang».

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:01:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1928/0348.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free