- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiosjunde årgången. 1928 /
398

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Från Stockholms teatrar. Av Carl G. Laurin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Carl G. Latirin

skilt lyckad var Fausts studerkammare, låt
vara att den verkade rent holländskt i6oo-tal
med sitt ljusdunkel. Egendomligt nog har
Rembrandt själv försökt sig på Faustsagan
och skildrat den store trollkarlen, som
manar fram mystiska ljusfenomen på fönstret,
på en etsning, där man tydligen ser, att den
märklige holländaren själv var trollkarl då
det gällde att fördela ljus och mörker. Även
scenen i domen var lyckad.

Herr Olof Molanders kunniga och
smakfulla regi måste framhållas.

När tänkes Fausthistorien utspelad?
Doktor Johan Faust, född i Pfalz vid
fjortonhundratalets slut, är en historisk person.
Han ansågs av samtiden vara en lärd
trollkarl, vilken 1539 vid femtio års ålder avlidit.
Han hade en tid varit »kandidat» för Franz
von Sickingens barn men uppförde sig, då
han var lärare, på ett etiskt synnerligen
betänkligt vis och blev också enligt samtida
uppgifter direkt hämtad av djävulen. I
synnerligen allvarliga fall brukar, som bekant,
denne ej ens invänta den lekamliga döden. I
Tyskland blev Fausts »warhafte und
er-schröckliche Geschichte» utgiven under
1500-talet. I England skrev Marlowe 1589 »The
Tragical History of Dr Fäustus», och Goethe
fullbordade 1775 Ur-Faust, vilken sedan
omarbetades till Faust del I, utgiven 1808.
Goethe låter sin Faust leva några decennier
efter den verklige, ty Faust talar ju om
Nostradamus’ mystiska, på 1550-talet utgivna
arbeten. Och denne franske författare levde
vid Katarina av Medicis hov och
motsvarar för profana mystiker genom sina
profetior närmast Apokalypsen för de
bibeltroende. Goethes Faust innehåller bra mycket om
människans oroliga hjärta. Skådespelet
äten mikrokosmos; det innehåller även Goethes
egen självrannsakan. Han känner sin egen
harmoni och klarhet, sin egen vetenskapliga
syn på världssammanhanget, oroad av
mysticismens hokus-pokus, och det är därför
Goethe själv som låter Mefistofeles för hans
räkning säga:

Verachte nur Vernunft und Wissenschaft,
des Menschen allerhöchste Kraft,
lass nur in Blend- und Zauberwerken
dich von dem Ltigengeist bestärken,
so hab’ ich dich schön unbedingt.

Mefistofeles har rätt i mycket, ej minst
då han låter det snurra litet i huvudet på
den unge tyske studenten, när han säger till

gossen, ivrig på att få veta de filosofiska
sanningarna:

Nachher vor allen andern Sachen

müsst Ihr euch an die Metaphysik machen!

Da seht, dass Ihr tiefsinnig fasst

was in des Menschen Hirn nicht passt:

fur was drin geht und nicht drin geht,

ein prächtig Wort zu Diensten steht.

Skådespelet Faust har onekligen ett par
krävande roller. Först titelrollen. Hur
gammal skulle doktorn först vara? Räcker det
ej med femtio — det finns goda anledningar
att önska sig väsentligt yngre vid den
tiden ! Här var Faust tydligen nära åttio.- Herr
Anders de Wahls Faust stod ej på höjden
av vad vår märklige skådespelare bjudit på
sista tiden. Både Per Gynt och Sigismund i
Livet en dröm räckte högre, och något av
teater- och vykortsbanalitet kom in både ho-s
gubben och hos den unge Faust. Gösta
Ekman hade ju visserligen på filmen — låter
det inte ruskigt med Faust på film —
dubbelt så långt skägg som gubbe och var som
ung slätrakad — U. S. A. vill inte veta av
annat. Dock ibland greps man av den store
konstnären o-ch skådespelaren Anders de
Wahls intensitet. Goethes storformade, till
hjärtat trängande ord, då Faust våndas i
grottan, sades med gripande sanning, och
även då gubben i studerkammaren uttalar de
djupaste saker som sagts av människotunga
och som trots ett citerande utan motstycke
ännu ej slitits och tillplattats, nådde vår
främste skådespelare högt.

Mefistofeles — herr Ivan Hedqvist hade då
jag såg honom blivit så trött av den
oerhörda prestationen, att han under de sista
scenerna ej orkade mera. Mäktig var han
dock, då han först uppträdde, och i många
scener i början gav han just den eviga oron
hos den fördömde anden, den själens
torrhet som psykiskt motsvarar helvetestörsten.
En rolig roll i högsta mening blir alltid
Mefistofeles. Les simples skratta åt fan, les
malins — vågar man räkna sig till de
senare? —- ha sin hemliga lust i att få höra
på hur Mefistofeles subtiliserar.

Margareta utfördes av Märta Ekström.
Det är en oerhört krävande roll, den också. I
min tanke förkroppsligade hon Margareta,
och det är inte lätt, ty det är fråga om
ingenting mindre än kvinnlighetens fullhet
andligen och lekamligen. Allt det sentimentala,
jamiga och jolmiga, som ligger i falsk oskuld,

398

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:01:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1928/0438.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free