- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiosjunde årgången. 1928 /
406

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Tessinarnas konst. Av Andreas Lindblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Andreas Lin db lom

Skeppsbrott 20. Tessin d. ä:s
egei hus. Rivet 1901.

med det nya. — Så orört som Maisåker
står nog intet Tessinslott kvar, knappast
ett streck skiljer verkligheten från
Svecia-bilden. Det är fråga om huruvida Tessin
d. ä: s slottsarkitektur någonsin firat en
större skönhetstriumf än här, varest
proportioneringens ädelhet är driven till sin
höjdpunkt (märk exempelvis avvägningen
mellan flyglarnas bredd och
mittfasadens), medan i Ericsberg — om det nu är
av Tessin, vilket verkar mycket sannolikt,
ehuru hittills veterligen icke bevisat •—
den fina proportioneringen går hand i
hand med älskvärd sirlighet, uttryckt
både genom de svängda takkonturerna och
festonernas elegans. Intet av denna
sistnämnda egenskap finnes i Strömsholm,
som förvånande orört ligger där i sin ljuv-

liga grönska, rikt genom
byggnadsmassornas gruppering, men i detalj behandlingen
spartanskt enkelt. Hedvig Eleonora, för
vars räkning det utfördes, koncentrerade
sin byggarglädje på Drottningholm, den
Tessin-den-äldreska slottsstilens a och o,
som samlat mästarens alla goda
egenskaper från de små lantslotten till en
imponerande helhet; historiskt sett är det dock
tvärtom, då det ju är det stora, redan
1662 i ritning färdiga Drottningholm, som
i viss mån är modern till alla dessa de
smärre, till temperamenten så skilda
barnen. Drottningholm är inbegreppet av den
tessinska familjestoltheten; när
Nikodemus Tessin d. y. på sina resor ville ge ett
intryck av det bästa som kunde byggas i
Sverige, brukade han överlämna
kopparsticket med Drottningholms fasad, och den
bild i Svecia, som visar vestibulen och
trappanläggningen, har en inskription med
de självmedvetna slutorden ut eis Europa
paucas habeat similes, »vartill i hela
Europa finnas få motstycken».
Drottningholm står som ett monument över far och
son, det är ju nämligen den senare som
skapat parken, vilken till sommar- och
höstglädje för stockholmarna står nästan
orörd kvar än i dag.

Tessin d. ä: s världsliga byggnadskonst,
sådan vi nu hastigt passerat den förbi, är
i sin mognad, under 60- och 70-talen,
förvisso ett konglomerat av holländska,
franska och italienska drag. Därom har ju
mycket skrivits. Men alldeles för litet om
de enligt min mening viktigaste, de
originellt tessinska! Var finns egentligen några
direkt förebildliga motsvarigheter till
dessa lantslott? Ingenstädes. Och vad som
är för oss särdeles betydelsefullt är, att
Tessin, så tyskfödd han än må vara, efter
ett par decennier i vårt land Iår sig tala
ett konstspråk, som verkar i viss mån
svenskt. Desisa kalkputsade stenhus bland
Mellansveriges lindar och ekar ha ofta det
storvulna lugn, den tillknäppta enkelhet och

406

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:01:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1928/0450.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free