- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiosjunde årgången. 1928 /
408

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Tessinarnas konst. Av Andreas Lindblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Andreas Lind b lom

Drottn i7i g h o lm.

Bild frd?i omkr. 1860, fore trädgårdsanläggningen mot sjösidan.

Nikodemus Tessin d. y. var född i
Nyköping 1654 och bars till dopet av
änkedrottning Maria Eleonora. Det blev också
från vaggan till graven i kungamaktens
hägn som hans livs bana utstakades, en
bana som oavbrutet ledde mot samhällets
höjder : 1681 blir han slottsarkitekt, året
därpå stadsarkitekt i Stockholm, 1697
erhåller han den inflytelserika posten som
överintendent över alla kungliga slott,
byggnadsverk, trädgårdar etc., 1712
utnämnes han till riksråd, två år senare till
greve och universitetskansler, slutligen ’.ill
överstemarskalk (riksmarskalk).
Onekligen en mindre vanlig karriär för en
bor-garson. Men man kan svårligen säga, att
dessa yttre framgångar icke till fullo
motiverades av hans andliga tillgångar.

Tidigt fick han pröva sina krafter. Blott
sexton år hade han på nacken, då en
uppsats av hans hand om kometernas natur
(De cometarum natura) befordrades till
trycket, och redan året dessförinnan hade
han fått hålla en lyckönskningsoration på
latin inför Karl XI med anledning av att
denne blivit riddare av
Strumpebandsorden. Det var tidens sed att låta ungdomen
brådmogna, varom ju barnporträtten från

1600-talet bära vittnesbörd. Utan
jämförelse för övrigt kan ju i detta
sammanhang erinras om att Axel Oxenstierna
blev rikskansler vid bara tjugunio år och
Johan Banér överste vid tjugufyra.
Tessin var dock hela trettiosex, när han
började byggandet av Stockholms slott!

Klokt nog togos nämligen hans
konstnärliga krafter ej i anspråk, förrän de fått
härdas under sju studieår i Holland,
England, Frankrike och framförallt Italien.
Han fick där under Bernini® och Fontanas
ledning insupa denna mäktiga romerska
luft, som lätt kommer svaga
konstnärsandar att förtvina, men som lyfter vingarna
på dem som äro födda till örnar. Tessin
blev romare till hela sitt sätt att
konstnärligt se och känna. Imperatorisk
självtillräcklighet och doktrinär ensidighet följde
därmed. Ingen har mera oförstående
kunnat betrakta utslagen av vår egen äldre,
nationella konst eller av europeisk konst
överhuvud tidigare än högrenässansen.
Hans ringaktning leder honom ej sällan
till rena orimligheter: »I San Marco i
Venedig finnes icke», säger han exempelvis,
»det ringaste av skönhet att skåda». Och
beträffande Riddarholmskyrkan i Stock-

408

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:01:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1928/0452.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free