Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Klassisk teater i Pompeji. Av Mildred Thorburn-Busck
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Euripides A/cestis. Alcestis hälsar för sista gången
dagens ljus.
Klassisk teater i Pompeji
Av Mildred Thorbzirn-Busck
<23:
>£ KLASSISKA dramerna
I för de klassiska
skådebanor-I na» är dagens paroll i de
länder, där man har förmånen
ännu äga i behåll de mer eller mindre väl
konserverade resterna av antikens
konst-och kulturliv. I Delfi, i omedelbar närhet
av Apollos heliga lund och den Kastaliska
källan, ha 1927 fem tusen åskådare
bevittnat ett uppförande av Aischylos’
mästerverk: »Den fjättrade Prometheus». Även
i Italien har man byggt vidare enligt ett
initiativ, som redan tidigare börjat
förverkligas, och förliden vår och sommar ha
27 — Ord och Bild, 3j:c årg.
Pompeji och Ostia slutit sig till Syracusa
i en treklang, avsedd att i sinsemellan
skilda, men dock harmoniskt stämda
toner, ge en fullödig bild av det antika
dramat.
De olika teatrarna locka genom
divergerande anläggning till uppgifter av olika
art, och deras gemensamme ledare och
regissör, den outtröttlige Ettore Romagnoli
förutser också en allt mera genomförd
specialisering. Den mäktiga amfiteatern i
Syracusa, skönast inom den hellenska
världen och den enda som blivit bevarad
så gott som intakt, är självskriven för det
417
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>