- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiosjunde årgången. 1928 /
455

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Från David till Courbet. Den franska utställningen i Stockholm. Av Carl Gunne

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Från David, till Courbet

Théodore Géricault: Sinnessjuk kvinna. Omkr. 1822.

vet. Hantverket och inspirationen ingå här
en lyckligare förening än i målningarna.
Varje detalj, en hand, ett draperiveck står
genom den enkelhet och knapphet varmed
det konstnärliga resultatet vunnits på
höjden av vad som är möjligt att prestera.
Om någonsin är Ingres här en konstnär
för konstnärer, en lärare för århundraden.

Ingres’ formfanatism mildras hos hans
älsklingslärjunge, den tidigt bortgångne
kreolen Chasseriau, av ett sydländskt
sorglöst, mera romantiskt betonat
temperament, ett temperament vilket driver honom
bort från Ingres och kommer honom att
söka sig till Delacroix. Han har också i
konsthistorien fått den föga avundsvärda
posten att beteckna en övergång mellan
dessa båda konstnärer.

Vid 24 års ålder målade han det stora
porträttet av sina båda systrar. Formen

bibehåller den Ingreska renheten och
monumentaliteten, men är mera
naturalistisk och har förlorat karaktären av
självändamål. Det är här stämningsinnehållet,
framkallat genom den i röda och gröna
toner djupt och melankoliskt klingande
koloriten, som präglar bilden nier än
formen.

I samma sal som David återfinnes
Géricault; genom sin lärare Guérin och
genom Gros hör han samman med Davids
skola, men i hela sin läggning är han en
representant för den på revolutionens
spillror med det nya borgardömet
framväxande romantiken.

För romantikern är ej stilen och
formen det betydelsefulla, antiken eller
renässansen är ej längre förebild, utan den
stora konstnärspersonligheten.
Michelangelo, Rembrandt, Rubens, Frans Hals äro
konstnärer för en romantiker. Även -på en

455

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:01:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1928/0503.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free