- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiosjunde årgången. 1928 /
505

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Tendenser og Problemer i nye norske Romaner. Av Charles Kent

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Tendenser og Problemer i nye norske Romaner

som har Mot og Kraft til at bryte med
Kretsen.

Hans Kompagnon derimot, Myrts
utkaa-rete, Boye Hartvig, er en typisk Månd av
den nye Tid. Her er hans Ideal:

»Jeg gir mig ikke, før jeg har høide! Jeg vil
ikke ligge og file i kjølvandet paa de andre! Jeg
ska’ hænge i, til jeg er min egen månd, det kan
du bande paa! . . . Hus vil jeg ha og bil vil jeg ha
— og raad til at være menneske! For jeg er ikke
den sorten at jeg kan nøie mig med skjæve sko og
færdigsydde klær! Enten du synes jeg er en snob
eller ikke. Jeg er, som jeg er.»

Det er Vurderingen fra Landstrykere om
igjen: finere Kiær, finere Mat, finere
Selskap -— hvordan finere? — Jo, rikere —
kostbarere!

Saa vi er fuldt forberedt paa, at Boye,
naar Leiligheten gis, ogsaa vil følge
Augusts Leveregel, at hvad Moralen angaar,
saa kommer det nu saa meget an paa
Høvet ...

Høvet byr Boye en aldeles sikker og
særdeles sjofel Spekulation — og han er ikke
den Månd som lar Anledningen slippe sig
av Hænde. Staten blir tappet for store
Penger, — og bare Stefan tar sig noen
Tæring av den Ting at denne Fordel for hans
Firma ikke er strengt hæderlig. Det blir et
stort Opgjør under et Familieselskap hos
Konsulens, og Stefan gaar fra sit Hjem. —
Men der er en anden som gaar, ogsaa; det
er Myrt. Mange Generationer av hæderlige
Statstjeneres Blod gjør Oprør i hende. Og
nu vet hun, at det er umulig for hende at
leve sammen med Boye længer. Men da hun
kommer til Forældrene for at søke Støtte
hos dem, da viser det sig, hvor maktesløs og
livsfjern Farens Idealitet er. Det er Moren
som tar Saken i sine Hænder, og hun er
ikke den som vil la noen fine Fornemmelser
komme i Veien for Myrts verdslige Lykke.
Hun paakalder Familiens Tradition — det
gaar ikke an at bryte sit Løfte! — Og vi
faar, midt under den oprevne Scene, ett av
disse Glimt ind i et Menneskes Sjæleliv som
det er Nini Roll Ankers Kunst at gi: vi
forstaar at for denne varmblodige Kvinde
hadde de månge Aars Plikttjeneste hos
Invaliden i Rullestolen neppe vært mulig uten
det gamle, kategoriske Bud om Troskap,
trods og gjennem alt. Hendes Krav til
Datteren er utsprunget av hendes Trang til at
tro at alle disse Aar av hendes eget Liv ikke
har vært spilt. Og de lar Myrt gaa ut i
Natten, — de stiller sin Samvittighet tilfreds

med at hun naturligvis vil gaa hjem til
Manden. Men Myrt gaar ikke hjem til Boye.
Hun gaar ind til sit eget Liv ...

Men inde hos Konsul Hartvig slutter
Familien sig tættere sammen, efterat de to er
gaaet. Og Bente opgir pludselig sine
Selvmordsplaner, hun kjender at det er ham og
sin Familie hun dypest hører sammen med,
og sier: »Ja de er gaat, Fatter. Og det var
bra, de gik! Det er bare godt for alle! Skaal
Fatter! ... Drik med mig og si: velkommen
hjem, Bente!»

Avgrunden gaper. Der er ingen Bro over
fra Pengemennesker til Aandsmennesker . ..

Og Fru Anker er ikke alene om dette
pessimistiske Syn. Gaar vi fra hendes Bok til
Kristian Elsters nye Roman,1 saa ser den
ved en flygtig Gjennemlæsning ut som en
ganske »hyggelig» Bok, med en ung
uskyldig Heltinde som vil öfre sig for
sin Familie og gifte sig med den rike
Arving, men som siden faar den rette, som
viser sig at være endda rikere, — men ser man
nærmere efter, finder man ogsaa hos Elster
en ganske bitter og illusionsløs Vurdering
av disse Pengemennesker som den unge Ruth
slites imellem. Det er nemlig en Bok om
Pengemennesker, om Forretningsmænd,
deres Glæder og Sorger. Han taler ikke længer
om den Skyggernes slægt som han har viet
sin kanske mest bekjendte Roman: Den
gamle Embedsstands Ætlinger. Haabet om
en kulturel Fornyelse kan ikke bygges paa
dem — om ikke av anden Grund, saa fordi
de jo bare danner en forsvindende Del av
den nye Tids Aandsarbeidere. I Skibe i drift
leverer en gammel Kjøbmand følgende
ond-skapsfulde Karakteristik av Embedsfolkene i
den lille Byen, som er Fortællingens
Skueplads: »Sorenskriveren er en tøffelhelt,
ingen kan bli klok paa, en fordækt oprører,
tror nu jeg, politimesteren er baade et fæ
og en opkomling — hans far var pølsemaker
i Stavanger, presten er husmandsgut fra
Setesdalen, kateketen er utklækket av et
missionseg paa Lister, — der har du
embedsstanden !»

Men Forretningsstanden — skulde der
ikke findes noen Forretningsmandsslægt som
hadde hat Formue saa længe, at Pengene
ikke var alt for dem? Saa de syntes, de
hadde Raad til at tænke i lidt videre
Cirkler end bare sig selv? Elster mønstrer Re-

1 Skibe i drift. Ett kapitel i en liten bys historie
(Aschehoug).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:01:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1928/0553.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free