- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiosjunde årgången. 1928 /
506

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Tendenser og Problemer i nye norske Romaner. Av Charles Kent

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ch arles Ke n t

præsentantene for den lille Kystbys gamle
Slægter under et Middagsselskap:

»Det var slægts- og raceansigter paa de fleste,
men utviskete, falmete, alle skarpe træk var glid ut,
eller de hadde, hos enkelte, vrængt sig om til
karri-katurer. De førte sig alle, nu i begyndeisen av
selskapet, med værdighet og fornemhet, men de skottet
hemmelig paa hverandre med et uttryk av
fortapt-het, av uhygge — er vi virkelig ikke flere, er vi
ikke stateligere. De kjendte hverandre ut og ind,
slægtens historier, skandalene, alt det ufyselige, som
hoper sig op i gamle slægter, kunde de utenad. De
viste om hverandres ulykker og hverandres
svakheter, like til hverandres nederdrægtigheter — men
de var fornemme.»

Kystbyens gamle Slægter eier hverken
virkelig Kultur eller Forretningsdygtighet —
Jobbetiden under og efter Krigen har gjort
Ende paa Restene av deres Formuer. Og i
den fornemme gamle Tellmann-gaard sitter
Opkomlingen Stardahl og forbereder sig paa
at vælte Byens Privatbank og dermed gjøre
rent Bord og utslette de gamle Slægtene
ganske og aldeles:

» . . det kunde nok ha hændt at han hadde været
nødt til at gaa ned en og anden her i byen, pladsen
var ikke større, og det som var smaat og sykt
skulde ikke ligge i veien for det som maatte frem. .. .
Det var ikke smaafolk han gik ned, dem kunde han
ordne sig med paa anden maate, det var storfolk,
dumt, hovmodig storfolk som det ikke var
livsdyg-tighet i, men som sat i veien og var fornemme,
dem skyldte han vei ikke hensyn.»

Nei, med den sterkeres Rett bruker
Stardahl alle Midler — selv de usleste.

Det er, som man ser, ikke let at faa større
Sympati for noen av de to kjæmpende
Parter i Smaabyen, og det vilde være Løgn at
si at noen av dem kjender sig i levende
Sammenhæng mot en Fortid som forplikter.
Men saa kommer der en Ætling av en av
de gamle Slægter — men en Slægt som er
utvandret fra Kystbyen — og tar Kampen
op mot Stardahl, og driver ham i Døden;
hvorpaa han gifter sig med sin skjønne
elskede og tar Makten over hele Byen.

Tom Teilmann bruker ikke Stardahls usle
Midler; men det Maal han kjæmper for, er
ikke saa svært forskjellig fra Opkomlingens.
Det er Makt, han ogsaa vil ha — og for
Maktens egen Skyld. Og han er akkurat
dygtig nok til att drive Smaabyens største
Forretning. Som Bokens Ræsonnør sier til ham:
»dygtig nok og rik nok, og naar det
kommer til stykket, haard nok — og tør jeg si
det ? — samvittighetsløs nok til at makte
det.»

Nei, noe særlig værdifuldt Papir er heller

554

ikke Tom Tellman. Der er neppe større
kulturel Fornyelse at vente fra den unge
fremstormende Pengemands-generation end fra
den utdøende Skyggernes Slægt ...

Endnu en Gang finder vi dem stillet op
mot hverandre, Repræsentantene for de
ned-arvete Værdier og de typiske nye
Pengemennesker — nemlig i Katharina
Gjes-dahls Roman i aar.1 Typisk — i
Betydningen symbolsk — Betydning har Personerne
i Fru Gjesdahls Romaner egentlig ikke.
Denne Forfatterinde har sine nærmeste literære
Forbilleder i England, og som de fleste
engelske Romanforfattere slaar hun med stor
Sikkerhet ned paa det enkelte Menneske og
forstaar at karakterisere det udmerket, —
mens man ofte maa sætte et Spørsmaalstegn
ved Almengyldigheten. Men seet i
Sammenhæng med de før nævnte Bøker faar Toves
månd i alfald symptomatisk Betydning. Den
mandlige Hovedperson i Romanen er, ogsaa
han, Ætling av en gammel
Embedsmands-slægt og opdratt i en svunden Tids Aand:
streng Nøisomhet, streng Pliktfølelse — men
ogsaa uten særlig dyp Forstaaelse av
Mennesker. Han er lært op til at tro godt om
Menneskene. Han tror ogsaa godt om Tove, som
han blir gift med, endda hun hører til en
Slægt som ingen Forstaaelse har av hans
Slægts Traditioner. Og hun er uten enhver
bærende Interesse utover det, at hun vil være
den eneste som raar, hvor hun kommer. Hun
er tilmed skinsyk paa Mandens Arbeide; og
hun gir sig ikke, før hun har faat ham til
at bryte med Slægt og Venner, opgi sin
Karriere ved Universitetet og gaa ind i
Svigerfarens Forretning nede i Smaabyen.
Hans Forelskelse og hans Mangel paa
Men-neskekundskap lukker Øinene paa ham —
og hans Pligtfølelse og Hensynsfuldhet gjør
sit til — saa det ender med at han antar
Toves og hendes Families Vurderingsmaate —
som en slags Erstatningsaffekt for det han
har ofret. Han sætter sig fore at »gj
en-oprette sin Slægts Ære» — hvordan? Jo ved
at samle Penger; og hvad skal han med
Pengene ? Ja hvad andet end glimre med
dem — vi ser ham hel og holden i en Replik
til Broren i Anledning av en ny Dukkevogn
han gir sin lille Datter til Jul: »Hun hadde
slik en stakkars liten vogn, det skjærer mig
altid i hjertet, hvis hun maa möre sig med
fattigere saker end veninderne.»

Men en Dag er hans Kjærlighet til Tove

1 Toves månd (Aschehoug).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:01:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1928/0554.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free