- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiosjunde årgången. 1928 /
510

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Tendenser og Problemer i nye norske Romaner. Av Charles Kent

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Charles Kent

paa et Sind som Olavs ha virket som den
gjør i Romanen. Det føler man sig intuitivt
sikker paa.

Første Del av Olav Audunssøn-verket er
omtalt i Ord och Bild 1926 s. 754 ff., og her
skal vi derfor bare minde om at den
avgjørende Begivenhet i Olavs Liv, er at han
dræper Islændingen Teit som har forført hans
trolovete Ingunn. Et Manddrap var i og for
sig ingen Mink i Æren, seet ut fra den
gamle Kulturs Synspunkt: det var heller et Tillæg
til Æren. Og det er da heller ikke selve
Drapet som siden foruroliger Olav, men den
Ting at han ikke har lyst Drapet paa sig.
Det maatte en Månd av Ære gjøre, forat den
dræptes Eftermaalsmænd kunde hente Ære
tilbake ved Hævn eller Pengebøter. Men for
Ingunns Rygtes Skyld fortier Olav Drapet og
blir derved skyldig baade overfor sin egen
Æresfølelse og overfor Loven. Hensynet til
Ingunn faar ham ogsaa til at vedkjende sig
hennes Søn med Teit, Eirik — og derved
forbryter han sig ogsaa mot det som var
selve Livsnerven i den primitive nordiske
Kultur: Ættefølelsen. Han har minket
Retten for sine Arvinger, d. v. s. sin Ætt, og det
vil igjen si, han har minket Retten og Æren
for sig selv.

Men disse Forbrytelser er ikke bare ubøtet,
de er ogsaa uskriftet. Foruten Menneskers
Lov har han altsaa forsyndet sig mot Guds.
Og skrifte kan han ikke uten at være villig
til at bøte — og dermed gjøre sin og
Ingunns og Barnenes Vanære aapenbar for al
Verden.

Saa dør Ingunn efter lange Aar av
Sykdom og Lidelser, som har pint Ungdom og
Glæde ut av Olav ogsaa. Og i Begyndelsen
av Anden Del ser vi ham gripe til med
begge Hænder, da han blir bedt om at styre
et lite Handelsfartøi til London. Sjøreisen og
alt han ser og oplever, fornyer og forynger
ham. Synet av Hjemgaarden blekner og
visner : det er mættet med Minder om Usundhet
og Slit mot en ulden graa Overmakt og om
en syk Kvinde som knuget Ungdom og
Manddom ut av ham og blev ved at visne og
blekne, trass i det hun suget og suget Kraft av
ham. Og den Glæden han har kjendt ved
disse lange Aars Offertjeneste, blir fremmed
for ham: han synes han har vært tatt i Berg

— eller i Helheim! Hans Livslyst gir ham
den Tanken at bli Korsridder; derved vil
han kunne skrifte og kaste sin Synd fra sig

— uten at behøve at staa tilrette for den i
det hjemlige Samfund. Paa samme Tid væk-

kes hans Sanser ved Møtet med en ung
Kvinde, som ligner Ingunn og som byr sig
til ham.

Men det viser sig, at han ikke kan løpe fra
sin Fortid. Fra den daarende Kvinde kaldes
han av Ingunns klagende Stemme som lyder
i hans Øre. Og Drømmen om at bli
Munkeridder gaar ogsaa op i Røk: han staar i et
lite Kapel en Morgen blandt noen fattige
Folk som tar Del i en slurvet Gudstjeneste;
og det blir med ett klart for ham, hvor lite
en halvgammel Månd gjælder i Verden, naar
han blir klædd av alt som Gods og
Frænde-makt øker hans Værd med. Og han vil faa
lære det grundigere, jo længer han vanker
fra Hjemmet. Han har lært det før engang
— i de lange Aarene i hans Ungdom, da han
var Utlæg for et Drap paa en Frænde av
Ingunn, og han var i Krigstjeneste i
Utlandet. Han ser Gaarden sin som et Syn: den
er ikke saa stor Herlighet, at han ikke hadde
seet den større, men den var hans. Derfra
hadde hans Forfædre reist ut i Verden før
ham og vendt tilbake igjen. Ætten kalder paa
ham.

Og for denne Paakjending viker Tanken
paa Gud og paa Forløsning fra Skyldbyrden.
Og under et Overfald av noen Veifarende
som vil røve ham, blusser
Selvopholdelse-driften op i ham, Blodet brænder atter rødt
i ham, og Samvittighetskvalen glemmes. Han
har staat paa Skilleveien, — og valgt at gaa
videre med aapne Øine paa den Veien han
har fulgt til nu — i Løgn overfor Mennesker, •
i Trods overfor Gud — uten Glæde. Han
vælger for anden Gang Ulykken — som den
gang han gik ind til Ægteskapet med Ingunn
trods hendes Utroskap. Han vet, at han ikke
er noen Lykkemand: saa faar han bære sin
Ulykke. Han lever videre i Hestviken,
frister at være noe for de to Barnene: hans og
Ingunns Datter Cecilie, og Eirik.

Men Ulykken sparer heller ikke disse to.
Eirik er sin Far Teit op av Dage, og hans
Skryt og Skrøner, hans Ustadighet og
Overfladiskhet holder Saaret ustanselig oppe i
Olavs Sind. Eiriks Karakter er det rent
menneskelig interessanteste ved hele Romanen,
hans Utvikling er fortalt med et Mesterskap
som fængsler og bevæger, og med en
Begrænsning av Sjæleskildringens Bredde, som
ikke er rent almindelig ihos Forfatterinden, og
som utgjør en overraskende Kontrast til den
samvittighetsfulde Redegjørelse for
Hovedpersonens Sjæleliv. Eiriks avsondrete
Barndomsliv i Hestviken, hans Maate at reagere

510

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:01:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1928/0558.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free