- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiosjunde årgången. 1928 /
531

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Leander Engström. Av Klas Fåhræus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Leander Engström

Naken modell, ipij.
Prins Eugens samling.

Sällan har en konstnär med sitt
förstlingsarbete klarare angivit sin mission i
konsten än Leander genom detta verk, som
genom sin nordiskt svala intonation skilde
sig från Matisse-elevernas brokiga
kosmo-politism. Det föreställde två lappar, som
bländade av det underbara ljus fenomenet
tycktes sammanvuxna med klippan i en
antediluviansk orörlighet. Länkande
fjällvärldens högtidliga ro inom ramen av en
symmetrisk komposition väckte denna duk
en berättigad uppmärksamhet som gjorde
konstnärens signatur bekant.

Men förbindelsen mellan konstnären och
hans hembygd skulle nu för en tid
avbrytas. Vid jämförelsen med de övriga
utställarnas arbeten föreföll hans teknik honom
efterbliven. Det surrade på utställningen
av slagord, som bebådade att en ny
konströrelse var i antågande, vilken med en
rytmisk teckning och suggestiv kolorit
tycktes vilja sammansmälta österns och
västerns ideal. Och med artistsjälens behov
att vara au courant med sin tid rycktes
Leander med av den nya rörelsen.

I sällskap med de tidigare kamraterna

från skolan ställde han alltså på hösten
sin färd till Matisse, den nyligen
uppdagade mentor som ansågs sitta inne med
tidens färskaste lösen. Hans
undervisningsmetod var i varje fall liberal. Eleven
fick till uppgift att avbilda ett motiv ur
naturen med hänsyn tagen mindre till
detaljens exakthet än till helbildens stillynne.
Kunde han sedan uppfånga några av
mästarens subtila valörer eller yppigt
modellerande linjekonst, så blev det ett pius eller
minus, allt efter som det passade till
lärjungens naturell. Någon imitation av
lärarens stil ingick i varje fall icke i
undervisningens schema.

Men djupare än påverkningen från
Matisse blev det inflytande, som Cézanne
skulle komma att utöva på hans stil.
Huruvida detta inflytande också blev odelat
välgörande, kan anses mera tvivelaktigt, då
Cézanne med sin formellt otympliga
genialitet sannolikt är ett av de betänkligaste
mönster en nybegynnare kan välja. Hans
på ytan liggande svagheter härmades av
expressionismen med blott alltför stor
framgång, medan hans djupgående grund-

53 i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:01:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1928/0583.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free