- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiosjunde årgången. 1928 /
620

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Olav Duun. Av Eugenia Kielland. I—II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ett geni a Kielland

første gang følende sin ensomhets armod,
formaalsløsheten i sit liv, ulykken ved sin
vanførhet. Hun tar mot alt han1 gir hende,
og gir tilbake smil og glade ord, venlighet og
sympati, alt undtagen det ene han
brændende begjærer — det gir hun til den kjække
døgenigten Norman. Danel vekner i
kjærlighetens haab og pine, og dermed er det i
virkeligheten slut med ham. Han søker at holde
sig oppe ved at bli et slags forsyn for Ane
og Norman; »det er for en dag at faa hevn»,
forsikrer han sig selv; »Ane skal bli min
engang, i synd og salighet». Men han vet det
er løgn, et hult forsvar fordi han bryter med
sin natur, sit inderste livsprincip, som er det
at være paa tvert — for bare at være god
mot den lille kvinden han elsker, og vinde
hendes tak. Han er ikke længer den han var,
og saa bær det utfor. Uheld følger uheld, som
sten rauser ut av en bygning. Den
nærgaa-ende skadeglade medynk, den grumsede
gods-lighet slaar sammen om ham. Han reagerer
ved at støte fra sig det eneste menneske som
holder av ham, en ung pike folkemeningen
vil kaste i hans arme. Han reagerer ogsaa
ved ikke at gaa i fossen, som folk synes han
nu passende kunde gjøre, men reise til
Amerika og begynde forfra i fremmede,
fiendtlige forhold. Nye omgivelser betyr for Duuns
mennesker overgang til et nyt liv. Derfor er
der i utlændigheten endnu muligheter for
Danel. Hjemme er det uhjælpelig slut, fordi
evnen til selvhævdelse er glippet, om end for
ham som for »han Lauris» bare i et eneste
forhold.

Endda langt klarere og skarpere viser
Duun os selvhævdelsens nødvendighet i
fortællingen Hilderøya, som kom to år senere
end »Paa Tvert». »Hilderøya» er
beretningen om hvordan et harmonisk anlagt sind
spaltes under kamp for at gjøre sig
gjældende, til det er ved at sprænges helt. I et
samfund av Lilliputformat, en ø mellem de
ytterste havskjær med bare tre faatallige
familier, vokser den unge Svein op, slank og fin,
en drømmer og natursværmer, lykkelig i
samlivet med to lekesøstre, hvorav den ene,
Hanna, er hans ven og sjælelige veileder. Da
staar en dag en jevnaldrende nykomling paa
øen; Edvart Jørgen heter han, -bredakslet,
kortbenet, styg, men sterk og uryggelig rolig,
uræd i handling og ord, en ypperlig seiler alt
og en dristig og heldig fisker. Han ser med
nærgaaende øine opover Svein og vet alting
om ham. Og straks har alt det Svein tidli-

gere har levet, tapt sit værd. Det stikker ham
kvast og vondt at skal livet bli umaken
værdt, maa han ta det op mot denne
medbeileren, vokse over ham, lære sig til at holde
ham ut. En kval og en pine er det fra første
stund, for han kjender han er for vek, og
den anden gjør det ogsaa. Men det hjælper
ikke, han er dømt nu, dømt til evindelig
mandjevning med en motstander som støter
ham fra sig og holder ham fast med
dæmonisk magt. Sjøen har Svein altid hadet og
frygtet. Nu blir den hans skjæbne, for dèr er
det han møter Edvart Jørgen. Han kjender
hvordan sjølivet lægger hans kræfter øde; de
vilde seilaser æter margen av hans ben,
rædselen sliter hans sjæl i stykker naar sjøen
viser ham sit ansikt — naar havflaten reiser
sig paa ende som en væg, og døden griner
haanende ind i fjæset paa ham. Han maa
taale det — han maa taale det som værre er,
fiendens godslig smilende nærgaaenhet, som
dækker avgrunde av ondskap og haan. Det
er en kamp om ære, og han maa kjæmpe den
om han saa skal gaa til grunde i den.

Forgjæves søker Hanna, som elsker ham,
at redde ham bort fra Hilderøya. Herborg,
den vilde vakre jenten, hun som hører sjøen
og striden til, hende maa han ha, for hende
maa han ta fra Edvart Jørgen. Han faar
hende ogsaa — efter at rivalen alt har hat
hende! Og slik gaar det i alle ting; altid er
Edvart Jørgen et skridt foran, altid gjør
Svein med aapne øine de dumheter den andre
lægger til rette for ham. Skammen
undergraver Sveins livsfølelse. For her gjælder det
ikke alene at skam og skade følges ad: Skade
er i sig selv skam; uheldet vanærer sin månd,
gir ham ulykkemandens skjæmmende
fødselsmerke. Det er en ældgammel nordisk
forestilling Duun her har grepet paa fersk
gjerning, vandrende lyslevende om mellem os
efter tusen aar av kristendom og høiere moral;
en av de grundlæggende forestillinger i det
primitive nordiske samfund og en av de mest
skjæbnesvangre, for den dannet
utgangspunktet for selve hevnens moral: Tar du ære fra
mig ved at tilføie mig skade, er der ikke
op-reisning for mig i andet end at skade dig og
derved ta ære fra dig igjen. Ved at paaføre
rivalen skade gjør Edvart Jørgen ham til en
daarlig, undermaals kar. Men da Svein er en
ædel natur, kan han rammes endda dypere:
ved at gjøres til niding, ved at narres til at
begaa låve daarlige handlinger. Ogsaa dette
lykkes hans slu motstander. Tilslut er Svein

620

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:01:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1928/0676.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free