- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiosjunde årgången. 1928 /
625

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Olav Duun. Av Eugenia Kielland. I—II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Olav Du 7i ii

større rolle. Hemming’ vet ikke forskjel paa
ondt og godt; han handler umiddelbart ut
fra instinkterne. Ivar søker under
paavirkning av vækkelsen at pigge op en
syndsbe-vissthet hos sig; men det er et ganske
kunstig forsøk som ikke fører til noget. Edvin
har sine moralske forestillinger bestemt av
praktiske forhold; godt er det som gavner
ham, hans hustru og Hemming; ellers gjælder
det bare at holde sig undav øvrigheten. I sin
næste bok søker Duun ned paa dypere lag
efter de etiske kræfter som rører sig i
folkesjælen. »Det gode samvite» er et utsnit
av en slegtssaga, hvori samvittighetens
utvikling gjennem de tre sidste generationer følges
og belyses.

Lars Lines og Per Bjørland sitter paa
hver sin gode gaard og ser over fjorden til
hverandre. Der er begge agtede og hæderlige
mænd, Per er endogsaa gudfrygtig, han
læser daglig i bibelen og opdrager sine barn i
Herrens tugt og formaning. Men saa kommer
de begge i økonomiske vanskeligheter. Lars
har en søn ved universitetet som tapper ham
for mynt, og Per har indlatt sig i uheldige
sildespekulasjoner. Tilslut gjælder det
gaarden for dem begge, og nu kniper det med
hæderligheten. Det gaar lettest for Lars; han
handler ut fra sin private moralopfatning:
»Eg gjør heller det som er gæli end det
som byr mig imot», nemlig at la kautionistene
betale; og dermed sælger han skog som ikke
er hans, og svier laaven sin av for at faa
assurancesummen. Han blir ikke opdaget og
er derfor like god kar; Vorherre er han ikke
meget ræd for, han har aldrig bedt ham om
noget og er derfor ikke videre forpligtet
overfor ham. For Per derimot, som har
holdt sig til Vorherre og faat hans hjælp
i mange ting, er saken farligere. Det bryter
derfor meget haardere i ham før han
forlater den rette vei; men han gaar ikke desto
mindre med paa det ulovlige skogsalg for at
faa Lars’ kaution, og da det allikevel bær
utfor, tilskjøter han sin søn gaarden like for
næsen paa kautionistene — alt dog under
stor frygt og bæven for straffen fra
himlen. Den kommer da ogsaa, sønnen vil ikke
ha gaarden, Per mister alt han eier, og
knust og knækket maa han finde sig i at
høre Lars Lines paa dødsleiet opsummere
sin tids og sin races forhold til begrepene
ret og uret: »Samvittigheita, Per, den er
som et ku-tjor. En har et langt baand, en
et kort. Du og eg, vi tøiet os saa langt vi

kunde. Og eg slet meg — brende opp fjøset.
Det faar eg no til å be om naade for.»

Slik handler de som kjender retskravet
som et ydre krav, hvad enten det er
Vorherre de har at avfinde sig med, eller den
verdslige øvrighet. De er sterke nok til med
aapne øine at gaa saa langt raad er; blir de
knepet, vei, saa faar de ta den svie som
derav følger; men stanse lar de sig ikke. For
de har i sig et indre krav som er langt
sterkere end alle borgerlige eller kristelige
lovbud : en fra det primitive samfund nedarvet
kjærlighet til fædregaarden og pligt til at
bevare den for slegten. »Det var gaarden
som var samvittigheten», indrømmer den
sønderknuste Bjørlandsbonde.

Endda sterkere virker denne pligt i hans
hustru Änne Marta. Hun er den første av
en række kvinder som Duun har git samme
væsentlige karaktermerker: styrke,
moderlighet, utpræget sans for ættesammenhæng
og jordbesiddelse. Stille og klokt bøier Änne
Marta de unge viljer, da datteren gir sit
hjerte til tjenestegutten Julius. Uten
magtsprog, bare ved tyngden av sin personlighet
vender hun Noras tanker en anden vei: Der
gaar jo Unge-Lars, lensmandsemne og
odelsgut til Lines, og vil ingenting andet end
at ha hende. Der er veien til plads i
fædrenes høisæte igjen! Og Nora ser veien. Vei
gaar længslen varm og saar til vennen i
Amerika; men far og mor skal ikke sitte
i fattigmandstuen — —. God og glad gir
hun sig til Lars; hun vet ikke selv hvad hun
gjør — først bryllupsnatten blir det hende
forfærdende klart. »Mins du den sauen som
var saa ræd at den sprang bent opover
væggen», spør Lars senere sin søster. Nora har
faat et nyt ansigt næste dag. Og da moren
ser det, tar samvittigheten hende saa sterkt
at hun faar sit hjerteknæk av det.

Lars er søn av hædersmanden som brændte
fjøset sit og som filosoferer smilende over
det paa dødsleiet. Unge-Lars begynder godt:
for at vinde Nora for sig selv har han
stjaalet og holdt tilbake alle brevene fra
Julius i Amerika. Men han har ikke arvet
kraft til at ta konsekvensen av sin brøde
og retfærdiggjøre den ved et godt utfald.
Vei skryter han av ingen samvittighet at ha:
»samvite det er bare en liten føflekk» ! Men
det viser sig at denne flekken er hans
Achil-leshæl. Da han ser at han ikke kan
overvinde Noras motvilje, slænger han brevene
i hendes fang en kveld. Men dermed kaster

40 — Ord och Bild, J7’.e årg.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:01:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1928/0681.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free