- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiosjunde årgången. 1928 /
664

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - Christian Eriksson. Av Sixten Strömbom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sixten Strömbom

K v in n o huv ti d. i p o i.

Detalj av por talskulptur d Sundsvalls
enskilda bank i Stockholm.

den buttra, lillgamla bretagneska
tioårin-gen. — Detta verk har många av det goda
hantverkets egenskaper, bl. a. en
fulländad, måhända allt för snävt fulländad
materialbehandling. »Hade du för avsikt
att hålla formerna särskilt stränga för den
svarta bronsen?» frågade långt senare en
beundrare av denna byst. — »Nej det
blev så. Tösen var just på det viset»,
svarade konstnären på sitt från ali
förkonstling fria sätt.

Bilden av Linné, som lyssnar på
trädets susning och skådar in i blommans
hemligheter, har i uttryck och
modellering en mjuk gratie, som passar väl
samman med 1700-tal och Hammarbys
dryader. Dock saknar ej reliefen
monumentala förtjänster. Utan att på något vis
kunna kallas en pastische, anknyter den
till måleriska monumentreliefer från
Louis seize-tiden.

Den känsla för monumentala värden,

som framlyser i dessa båda verk, doldes
emellertid länge bakom mängden av
genremässiga uppslag i Erikssons konst.

Den hos svenska hantverkare icke
sällsynta lusten för hugskott och
uppfinningar i sitt arbete besitter Christian
Eriksson i riklig mån. I mitt tycke har hans
påhittighet emellanåt varit till förfång för
hans konsts djupaste strävan. Ty för en
så rationell och praktisk läggning som hans
betyder uppfinning långt ifrån alltid
skapande fantasi i djupare mening.

Det mest påfallande draget i hans
konsthantverk är avsvärjandet av
stilornamenti-ken och den tydliga föresatsen att skapa
nytt med hjälp av direkta naturmotiv.
Christian Eriksson är här ingen
osjälvständig efterföljare till 1’art nouveau. Tvärt
om var han så tidigt ute med
konstindustriföremål i en emanciperad stil, att han väl
svårligen kan frånkännas äran av att ha
tillhört rörelsens pioniärer. Ännu sedan

664

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:01:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1928/0724.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free