- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiosjunde årgången. 1928 /
674

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - Olav Duun. Av Eugenia Kielland. III

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Eugenia Kielland

Månge barn hadde de, og slik blev det ned
gjennem tiderne ogsaa; en flok sønner gjerne
som et gjerde om faren, nyryddere,
landvindere, jern i arbeidet og ubrytelig enige.
Mest blev de gaaende ugifte, uten den ældste
da; han søkte sig rikt og mægtig gifte, ofte
langveisfra og sjelden med det gode. Slik
gavnet det ætten bedst; den kløvet sig ikke,
og gaarden blev udelt og grodde.

Frem gaar de for os i rad, alle
»garn-melkarene» i Juvika. Der er Bjønn-Anders,
som laa tre beksvarte nætter alene i marken
før han fik slaat bjørnen med bilen, og
Stor-Per, som kjørte bygdekaksen ned i isen og
dukket ham saa længe og vei til han fik
løfte paa datter hans. Der er Blaa-Per som
var saa ærlig en månd som nogen paa
landjorden, men tok sildegarn og alt som fløt på
vandet. Der er Anders, den kloke og
stilfarende, som ved fast men forsigtig
magt-bruk øket sin eiendom til at spænde over hele
halvøen. Alle har de i sig »den blinde
farten», instinktet som vil ære og eiendom for
ætten, og ingenting andet. Og alle har de
vissheten om hjælp i sit virke fra mægtige
forbundsfæller: de henfarne fædre som
vaa-ker over sin slegt. »Vil De mig vei, faar De
være i nærheten no» —• det er ropet fra alle
Juvikmænds hjerter hvergang det rigtig
gjælder.

Per Anders er den første av Juvikingene
som trær helt frem av sagaens dunkelhet;
han maa tænkes at ha levet sidst paa
1700-tallet. Det er han som forser sig paa
nabobygdens rikeste jente og faar hende, fordi
han slaar slik i bordet til far hendes at
aldrig nogen har slaat slik i bordet der i
gaarden, »og ikke med saa tyk pengebok heller».
Han er den sidste av gammelkarene og eier
alle deres typiske egenskaper. Han er en
månd uten brudd i støpingen, en klar
rationalistisk aand som fædrene før ham. Han
skjærer en bred vei av lys gjennem den overtroens
skodde som ringer dager, for hans samtidige.
Rædde er de alle rundt ham — kryper ihop
bak de blinde ruter straks mørket falder, og
skjælver for dauinger og underjordiske. Per
Anders tugter dem med tyrannisk humor:
Engang kommer der bud borte fra pladsene
at der er »set brandsyn» over Juvika; det
varsler ildebrand, om ikke spaadommen
avbøtes. Per Anders er i skogen, og Ane,
konen, nytter høvet og sætter avsted selvtredje
med kurver fulde av mat til fattigfolk.
Husbonden kommer hjem, later som ingenting;

han jager bare kvindfolkene paa staburet
igjen og tvinger dem til endda engång at
fylde kurvene med kjøt og flesk og dra ut i
pladsene med. Det svier i Ane at se minken
i den gode maten; for hun er gjerrig og
»blaa» tvert igjennem; men hun tør ikke
kny.

Til Vorherre forholder Per Anders sig
ærbødig, men fjern. Da er han Svartmeisk,
djævelen, ganske anderledes konkret og
nærværende, og saa sterk at selv Per Anders kan
staa ved at gaa av veien for ham. Til kirken
kommer han som sine fædre mindst mulig —
»Juvikingene er ikke sterke paa klokka».
De malmtunge toner minder om døden, og
den skal en ikke tænke paa, »det er ikke
tillatt». De sterke mænd kjender at i kirken
lurer en fiende paa dem; dens bud om
ydmykhet og underkastelse, om kjærlighet til
næsten, ja til motstanderen, er som skapt til
at stjæle grunden væk under foten paa dem
som har ætten til moralsk og religiøs norm,
til utgangspunkt og til endemaal. Bare ved
at holde avstanden kan de bevare den faste
holdning det gir at være i fuld
overensstemmelse med sin kulturs egenart.

Uten overnaturlig støtte er Per Anders
allikevel ikke; fædrene er rundt ham naar
det trængs. Troen paa deres hjælp er ett med
hans tro paa sig selv. Derfor er han en
lykkemand, sin skjæbnes herre: »Lukka har no
vore med meg da, ho har ikkje vaaga annet».
I sin slegt raader han enevældig. Utenfor den
har han ingen interesser, derfor blir det
ingen folkehøvding av ham. Ogsaa denne
begrænsning er en styrke; ingen opløsende
altruisme faar æte sig ind i ættemoralens
suveræne egoisme. Men nationalt set er en
slik sneverhet den største ulykke; der
sam-fundsaanden mangler saa helt, vil den
enkeltes velmagt bli av langt større betydning end
landets stilling. Og er en slik holdning
almindelig, maa det komme til at gaa ut over
helheten. Vor lange umyndighetstid under
foreningen med Danmark blir ut fra dette
synspunkt mere forstaaelig.

Aristokrat er han, den gamle bonde; han
kjender vei til forskjellen mellem sig og
»smaamændene». Mot dem maa en optræ med
sin stands ansvar og værdighet. Lathans’ene
som gaar og tigger, javist burde de ha bank;
»men det gjør saa godt i kroppen at gi bort».
Han skj elder ut sønnerne, Per og Jens, som
jager en vedtyv paa sjøen og plager ham ut i
stormen til baaten er ved at gaa fuld for

674

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:01:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1928/0734.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free