- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiosjunde årgången. 1928 /
679

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - Olav Duun. Av Eugenia Kielland. III

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

O lav D u ti n

hysterikere o g døvstumme, og tæringen
herjer stygt. Men værre er det at ogsaa de
friske mangler levedygtighet. Der er den
unge Peder Haaberg, gammelfødt,
tungsindig, uredig i viljen saa han vingler mellem
to piker like til selve bryllupsdagen; søsteren
Ellen, en livssky stakkar; spillemanden Ola,
den passive livsbetragter —- gjennem hans
mund faar Duun sagt mange skøieragtige
ting om livet og menneskene; drømmeren
Otte Setran, Odins far. Alle er de livsfjerne,
uten mot og handlekraft. Livet er blit
for-maalsløst, efterat utviklingen har opløst det
store drivende grundmotiv i tilværelsen,
ætte-følelsen i dens sammenhæng med jorden.
Nye motiver er traadt isteden, men de virker
spredende, ikke samlende: politik og
samfundsinteresse avløser ættemoralen,
kund-skapstørst, lyst til aandsarbeide, honnet
ambition skubber pligterne mot slegten og
jorden ut av dens centrale stilling. Per
indrømmer ærlig at det tunge bondearbeide er ham
en trældom, Gjertrud gratulerer sig med at
hun slåp at bli bondekjærring, Ola
spillemand søker i bøkerne og musikken det
indhold livet ikke eier —• andre søker det i de
religiøse vækkelser. Den gamle religion
svigter i dem, det primitive samfunds religion,
ættekultus’en. »Dette med gammelkarene er
jo noget vi nu skulde være færdige med»,
siger Per og trækker paa skuldrene. Anders
var den sidste som eiet den; men det er
ogsaa han som har git de opløsende elementer
indgang.

Overgangstiden paa grænsen av en ny
kulturform er skjæbnesvanger i en slegts
historie; den enkelte reddes som en brand av
ilden og blir begyndelsen til noget nyt. Aasel,
Anders’s datter, er en slik
overgangsskik-kelse og den centrale figur i »Storbryllupe».
Med dyp sjælekundskap viser Duun os
skiftningene i hendes sind mellem gammelt og
nyt, paa den ene siden slegtsegoismen, paa
den anden en av kristelig moral og
retsbe-vissthet indstillet samvittighet. Aasel er
personlighet nok ’til at rumme begge de
uforenelige kræfter uten at faa sit sind sprængt.
Men brytningene er haarde. Hun vet at
sønnen er bundet ved sit ord til jenten i Juvika
som alt bærer hans barn; men da et gjildere
gifte viser sig inden rækkevidde, bøier hun
viljerne ved den magt over menneskene hun
har i arv efter sin far. Hun gjør det
sukkende, men hun gjør det. Overfor søsteren
Gjertrud som har ærgjerrighet i retning av

storkarsliv og bystas, repræsenterer Aasel
bondetraditionen. Med kostelig, ofte barokt
lune skildrer Duun kampen mellem de to
kulturformer — en konkurrance i stort og smaat
som naar sit høidepunkt i selve
storbryllu-pet, et dobbeltbryllup inden slegtens yngste
generation. Duun gir med rette stor plads til
skildringen av de store slegtsfester; i
bondens rolige liv betegner de høidepunkter og
ofte avgjørelser, kriser. Og denne fest er i
al sin fornuftløse forvirring, med sine
burleske optrin og pludselige omslag et gravøl
over den gamle tid. Det er en opløsningens
og utslettelsens høitid, hvor de som skal være
den nye slegts bærere, kappes om at rive
i-stykker og kaste fra sig det som for de
gamle var livets høieste opgave og
egentlige mening —• odelsgaarden, fædrenes jord,
helliget ved deres arbeide gjennem rækker av
slegtsled.

Og dermed er den store bølge ebbet ut i
Juvikslegtens historie. Den skred bred og
mægtig frem i Per Anders’s tid, sænket sig
i en bølgedal under Per, steg igjen, høiere,
stoltere end før i Anders’s velmagtsdage, for
saa at naa stranden og splintres der til skum
og sprøit. Skal slegten videre, maa der en ny
impuls til; og denne kommer med Odin.

Hans historie fylder de tre sidste bind av
Juvikfolkets saga. Odin er av Juvikslegt paa
to kanter; han er Aasels dattersøn. »Er han
den som skal komme?» spør livsironikeren
Ola Haaberg, han som aldrig har faat gjort
andet i livet end at gaa rundt og vite alt
om alle. Er han den som skal reise slegten
igjen paa ny grund, eller er han en av de
sjeldne og vakre blomster som undertiden
skyter av degenerationens jordbund før den
gaar over i sump? —

Den som ikke kjender Duuns
forfatterskap fra før, bør begynde med I eventyre.
Det er saa fortryllende en bok som
overhodet er skrevet, tindrende frisk og fuld av
humør, stemning,’ livsvisdom, en stor digters
og kunstners lykkelige bedrift. Det er et
barns historie, saa umiddelbart følt og
gjengit, saa almengyldig tiltrods for sin
originalitet, at den skjænker læseren en
oplevelse av de sjeldneste: gjenoplevelsen i fuld
klarhet av barndommens intime, ordløse
forhold til tingene og verden.

Odins kaar er ikke blide. Han er
»lausings-ongjen» til den livssky Elen Haaberg og
en månd som rømmer till Amerika før
gutten blir født. Moren gifter sig efter nogen

6 79

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:01:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1928/0739.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free