- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioåttonde årgången. 1929 /
2

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Göteborgs Konstmuseum. Av Georg Pauli

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Georg Pauli

Göteborgs Museum stiftades 1861. Detta
museum omfattade en hel del olika
samlingar — naturvetenskapliga,
numismatis-ka, historiska o. s. v. — alla i början av
mera blygsamma proportioner. Också
konstsamlingar skulle ingå i detsamma.

Grundstommen bestod av gåvor från
Göteborgs Konstförening och enskilda,
vartill senare kom en donation av
grosshandlare B. E. Dahlgren av 250,000
kronor, varav årsräntan till större delen
skulle användas till konstinköp för museets
räkning. Ännu 1879, då jag första gången
besökte Göteborg, var tavelsamlingen
inrymd i en eller två salar och tillsammans
med Konstföreningens tillfälliga
utställningar !

Hade konstmuseet under de två första
decennierna av dess existens avancerat helt
långsamt, blev takten under 1880-talet
desto snabbare; ja 1881, när Göteborg
inbjudit till en skandinavisk
konstutställning och konstnärsmöte, betecknar en
milsten inte blott i Göteborgs utan ock i vårt
lands konsthistoria, såväl genom de
resultat som voro direkta följder av
utställningen och mötet, som ock indirekt genom
de initiativ som därvid väcktes. Äran av
att hava understött och befordrat det
uppsving i konstnärlig verksamhet som i vår
konsthistoria kallas åttiotalet tillkommer
Göteborg, och frukterna av vad samhället
då gjorde för den nya generationen ha
kommit museet till godo i den grad att inga
senare tilldragelser kunna uttränga
evenemanget från dess hedersplats.

Museets lokaler bli snart för trånga; i
början av 1890-talet sker en
genomgripande om- och tillbyggnad av f. d. Ostindiska
kompaniets hus, där alla samlingarna allt
från början varit inrymda. Inte så många
år efter invigningen av detta nya museum
höjas redan röster mot trångboddhet; och
förslag att utbryta än den ena, än den
andra samlingen se dagen. Till något
realiserande nå emellertid dessa planer ej förr-

än vid förberedandet av den stora
utställningen 1923, då Göteborg får sitt
nuvarande stora konstpalats färdigt.

* *

*



Uppfarten till museet och dess yttre
arkitektoniska gestaltning har varit föremål
för åtskillig kritik. Aven undertecknad
har dragit sitt strå till stacken och detta
förnämligast genom vissa jämförelser
med det gamla museets belägenhet, som
til.ät publiken att utan ringaste fysisk
ansträngning på en ledig stund taga sig en
titt på konst.

Jag vidrör här en principfråga. Varför
lades Stockholms stora
konstutställningspalats Liljevalchs ute på Djurgården? Om
jag inte är alltför illa underrättad emedan
en av de ledande — Karl Nordström —
med känd energi försvarade den satsen
att »konst» är något så fint, att
allmänheten bör ålägga sig åtskillig
ansträngning för att komma i åtnjutande av
densamma, eller med andra ord man får inte
helt tanklöst »slinka in» i en
konstsamling, centralt och bekvämt belägen. Så
kunde ske när Göteborgs konstmuseum
var inrymt i det Ostindiska kompaniets
gamla förnäma hus vid Norra
Hamngatan; i min lantliga oskuld lät jag min
konstnjutning inte därav taga skada.

Nu vill jag ingalunda påstå att det
Nordströmska betraktelsesättet i någon
mån inverkat på det nya museets
förläggning och uppbyggnad; därvid ha helt
andra, såsom exempelvis stadsplane- och
dekorativa synpunkter varit afgörande. Och
när jag moraliskt och än mer fysiskt
förberedd rätt så andfådd inträder i
bottenvåningen, erfar jag en känsla av öppet
välkomnande, som borttager varje tanke
på arroganta biavsikter. Träffar jag så
chefen professor Axel Romdahl — hans
ämbetsrum är på nedre botten, innanför
amanuensens (dr. Stig Roths) — så blir
jag genast smittad av hans stora tillmötes-

2

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:02:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1929/0018.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free