- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioåttonde årgången. 1929 /
6

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Göteborgs Konstmuseum. Av Georg Pauli

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Georg Pauli

Karl Johans-salen.

vilken går mera på djupet och delar med
den något längre fram belägna
Forsbergssalen olägenheten av en rätt olämplig
sidobelysning; fönstren sitta för .nära
sidoväggarna med deras tavlor, så att ljuset
glider snett förbi. I synnerhet är
Forsbergs kolossala duk Gustav II Adolf vid
Lützen illa ute, enär tavlans ena hälft,
närmare fönstren, är tämligen tillräckligt
belyst, medan den andra sakta försvinner
i dunkel. Dukens jättelika proportioner
ha emellertid tvingat att placera den
dälden nu har sin plats, om man inte helt
och hållet ville förrycka den kronologiska
följden. Bäst skulle denna, kanske den
högst betalda av svenska målares tavlor
(iooooo kr.), göra sig i ett historiskt
museum, men tyvärr lägger väl donators
bestämmelser här, som fallet är med
Cederströms ’Slaget vid Narva’ i
Nationalmuseum. hinder i vägen. En i Holland
gällande lag att testamentariska föreskrifter

angående konstdonationer kunna efter 40
år revideras, vore något att reflektera på!

Slutligen ha vi ett rum med svenskt
åttitalsmåleri, ett annat med modernare
-—• en del f. d. s. k. ’naivister’, däribland
man med en viss förvåning ser en duk av
Fougstedt. Men sant att säga passar
denne konstnärs linjekonst bättre här än
samman med hans jämnåriga kamraters
expressionism, vilken är inrymd i en sal i
översta våningen. — Innersta rummet i
denna räcka är helt upptaget av Arosenius,
en stor del deponerade, men ock en
avsevärd del museet tillhöriga verk av den
egendomlige Göteborgskonstnären.

Stega vi så upp till andra våningen,
möta vi först de salar som innehålla den
celebra Fürstenbergska samlingen. För den
som i likhet med undertecknad så ofta
varit gäst i det gamla Fürstenbergska
hemmet och kunnat i lugn och ro studera
dess skatter i den miljö vari de spelade en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:02:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1929/0022.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free