- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioåttonde årgången. 1929 /
150

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - A. C. Svarstad. Av Charles Kent

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Charles Kent

Myrens Verksted i Oslo. 1905.
Bergens Billedgalleri.

men i en Bygate trær Lyset mere tilbake,
det blir lettere at male Tingene først og
fremst med deres egne Farver. Og dette
var i den første Periode av Svarstads
Virksomhet som Maler hans store Kunst;
gjennem et kræsent Motivvalg og ved et
skarpt Blik for Motivets Farvemuligheter
utsøkte han sig de Farver som lot sig
stemme sammen til de fine Effekter som
karakteriserer hans store Billeder fra
denne Tid. Han var begyndt med en dyp,
tung, sortagtig Tone, men denne
Monotoni i Farven var efter et Par Aars
Forløp overvundet, og i Billedet av
Myrens Verksted i Oslo (1905)
findes allerede den specielle svarstadske
»Luft», og hans karakteristiske
Farvesans viser sig — for at bruke et Uttrvk
av en svensk Kritiker i hans Omtale av
Svarstads Utstilling i Stockholm i 1912
— i »den fine Sans for Farvens
musikalske Vellyd», hvormed de mønjerøde og
de vermeraudegrønne Lokaltoner er stemt
ind i Billedets dæmpede Farveakkord.

I 1906 fik Svarstad Houens Legats
Stipendium — dengang det største i Norge,
2,000 Kroner aarlig i to Aar — og
derved sattes han istand til et længere Ophold
i Utlandet. Gjennem alle Aar hadde han
trofast fulgt Universitetets
kunsthistoriske Forelæsninger; nu fik han ved
Selvsyn stifte Bekjendtskap med den Kunst
som har staaet Aarhundredenes Prøve.
Det Kjendskap utviklet sig snart til en
Ærbødighet som intet kunde rokke og
som har lært ham at se med et spydig Smil
paa sine samtidiges Kapløp om at være
forrest i den »moderneste» Kunstretning.
Masseaktion i Kunsten er kanske lønsom
i materiel Henseende, sier Svarstad; men
den ægte Kunst skapes av den enkelte som
gaar sine egne Veier!

Fra dette hans Utenlandsophold
husker jeg særlig hans store Billede fra
Brügge, malt i en freskolignende bred
og rolig Teknik, som gir Billedet en
høist dekorativ Karakter.
Farveharmonien er her fuldkommen, og hele Billedet er

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:02:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1929/0174.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free