- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioåttonde årgången. 1929 /
151

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - A. C. Svarstad. Av Charles Kent

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

A. C. Svarstad

lyssterkt og luftig som intet han før hadde
gjort. En Flerhet Figurgrupper er
opfattet med stor Humor — og det uten at
forstyrre Stemningen i Billedet. For endda
saa enkelt og ægte som alt er seet, saa er
der en sterk Stemning i Billedet, — ikke
noen affektert
»Bruges-la-morte»-stem-ning, men en dulmende Følelse av Fortid
og fredelig Avsondrethet. Fra Belgien gik
Svarstads Vei til Italia — ikke til Paris,
som det næsten er Loven for norske
Kunstnere. I Paris hadde han lært at
bru-ke Penselen; hvad han forresten kunde
lære der — at klumpe sig sammen med
andre Kunstnere nordfra og traakke som
en Saueflok efter det siste paa Moden og
drøfte op og op igjen de siste
Smaahæn-dinger i denne kunstneriske
Miniaturver-den, det kjendte han ingen Opfordring
til, —- sier han, naar man spør om hans
Farter dengang.

Fra Italia-opholdet disse Vintrene er
Sta. /.Hc/fl-billedet fra Neapel (1909)
det mest kjendte. Det statelige
Perspektiv av den eiendommelige Trappegate med
sit rike Lys, de ypperlig indsatte
Figurgrupper, de ophængte Kiær med sine
kraftige Farveflækker, hele Maleriets Glans
og Festivitas har med Rette gjort det
populært som faa andre samtidige Billeder.
Fra samme Tid eller kanske Aaret
før er Indvielsen av Folkets Hus i
Kristiania. Det danner en interessant
Kontrast til de festlige Utenlandsbilleder.
Her — som i andre Billeder hjemmefra i
disse Aarene — har Kunstneren stemt
Lysglansen ned for at faa mere Klang og
Kraft i Farven —- og tillike en sterkere
Lokalstemning. De stygge, skittengule
Hus, den graa Luft og midt i Graaheten
de røde Socialistfaner og Torvets blodige
Oxekropper, — det er som en raakall,
ægte »Kristianialuft» (som vi sa
dengang, før Navnebyttet) blaaser over
Torvet og fængsler som bare den hjemkjendte
Uskjønhet kan gjøre det. Skjønt kanske

Malerinden Thora Holmström,
i ç o 6.

Nationalgalleriet, Oslo.

er Stemningen i dette Billede ogsaa
forstaaelig for andre end den indfødte; det
interesserte ialfald sterkt, dengang
Svarstad i 1912 hadde sin Utstilling i
Stockholm. Likesaavel som det gamle Billede av
Fabrikpiken røber dette Maleri at
Kunstnerens Interesse for Bylivet og
Byland-skapet hadde ikke bare maleriske, men
dvpt menneskelige Aarsaker. Han trodde
paa Bysamfundet, paa Maskinene og
Ma-skinmenneskene som skulde omdanne
Verden og skape en ny Tid, — en Tid som
ikke længtet efter det umulige, men som
til Gjengjæld skulde gjøre ut av det
mulige alt hvad Menneskekræfter formaadde.
Det er karakteristiskt at naar den
bekjendte Socialist, Lægen Oscar Nissen i
en Opsats i Partitidsskriftet i 1908
omtaler Svarstad som Partifælle, saa lægger
han i samme Aandedrag til: han er en
dannet Månd som selv hiker efter større
Utsvn, og han taler ofte om, at det som

151

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:02:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1929/0175.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free