- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioåttonde årgången. 1929 /
233

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Från den franska bokmarknaden. Av Sven Stolpe

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Från den franska bokmarknaden

nerade mänsklighet. Les Thibault har heller
icke mycket gemensamt med de subtila
jagskildringar och de moderna själsanalyser,
som efter känt föredöme i Wien dominera
den unga franska romanen. Hela du Gärds
verk utstrålar en uppfriskande andlig hälsa
och en i vår tid oändligt välgörande robust
mänsklighet. Han behärskar överlägset hela
den moderna romantekniken, men tonen,
atmosfären, humöret i hans verk är minst
av allt modernt. Han målar med en bredd
och en must, som kan komma hjärtat i
bröstet på en litteraturvän att skälva av
förtjusning, han ger oss verkligheten direkt,
oförmedlat och utan alla kubistiska perspektiv.
Han avskyr de litterära subtiliteterna, det
struntviktiga estetiska laborerandet men har
de stora realisternas naturliga
verklighetskärlek och av alla dogmer oförvillade, naiva
berättarhumör. Det har påpekats, att du Gard
icke skyr starka ord och oförfärad realism,
men vid sidan av djärvt naturalistiska och
kanske medvetet en smula utmanande scener
finner man i detta beundransvärda verk
också en lyrik, så fin och så spröd, en känsla
av så naivt och ljuvt behag, att man kan
er-tappa sig med att känna verklig andakt. I
själva verket är det lätt att se, hur högt
denna renässansartat frodiga och
överflödande rika diktarpersonlighet höjer sig över
samtidens litterära heroer. Vid sidan av Les
Thibault blir den intressanta amerikanska
nutidsromanen brutal, primitiv,
okonstnärlig; man måste gå till Norge för att finna
litterära verk att ställa vid sidan av Roger
Martin du Gärds mäktiga roman.

Vad som gör att du Gard griper oss med
sådan styrka, är naturligtvis i mycket hög
grad detta, att han är en modern författare
som oförfärat upptagit just vår egen samtid
med alla dess problem till litterär
behandling. Få romaner spegla bättre »det andliga
nutidsläget» än du Gärds målmedvetna och
djupplöjande analys. I själva verket är
denne frodige berättare med sin antimoderna
inställning genomsyrad av sin tids tankar.
Redan i hans psykologi finnas högst
moderna drag — det finns sidor i hans verk som
skulle kunna gälla som mönsterexempel på
psykoanalytisk människoskildring. Därigenom
har du Gard kunnat ta upp och levande
gestalta »modern ungdom» på ett sätt som vi
själva kunna acceptera. Först när vår tids
fint konstruerade psykologiska instrument
komma i händerna på en så rik personlighet

Julien Green. Teckning av
Jean Cocteau.

och en så överlägsen konstnär som Roger
Martin du Gard, kunde den verkligt
betydande roman skapas, i vilken de av
världskriget präglade generationerna äntligen
kunde återfinna vad de annars ofta nog
förgäves sökt i den samtida dikten — sig själva.

6.

Det återstår att göra ett hastigt notvarp
över de återstående litterära nyheterna av
intresse i Frankrike. En flitigt odlad genre
är alltjämt resebeskrivningen, och det kan
antecknas, att Henri Bordeaux i Chateaux
en Snede gett en mycket sympatisk bild av
vårt eget land. J. Kessel har väckt ett visst
uppseende med sina autentiska skildringar
från de ryska emigrantkretsarna i Paris, och
Paul Morand har inhöstat sin vanliga succés
med en mycket obetydlig bok negerexotik,
kallad Magie noire. De rent skönlitterära
nyheterna äro viktigare. Georges Duhamel
har utsänt ett par nya böcker, av vilka den
ena Les sept dernières Plaies åter skildrar
världskriget; den ypperlige katolske
psykologen Bernanos, vars storslagna Sous le
soleil de Satan nyligen översatts till svenska,
fortsätter sina minutiösa och inspirerade
analyser i en bizarr bok, kallad 1’Imposture.
André Maurois har vid sidan av redan
nämnda sysselsättningar hunnit fullborda en
roman Climats, som otvivelaktigt är hans
främsta rent skönlitterära arbete och
avslöjar en helt ny sida av denne urgalliske
författares andliga typ.

Märkligare äro ett par andra nyheter.
Jean Schlumberger är ett även i Frankrike

233

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:02:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1929/0261.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free