- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioåttonde årgången. 1929 /
265

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Albert Engström. Av Axel L. Romdahl

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Albert Engström

Den nye pastorn hade varit inviterad till middagen. Antagligen spelade han inte kort, men
man måste ju dock av artighet fråga honom.

— Spelar pastorn kort?

— Ja, jag tackar!

— Ja, då kan ju pastorn gå in som fjärde man.

— Tackar så mycket!!

— Men vi spela högt!

— Tackar allra mjukast!!!

— Vi spela lo kr. beten.

— Tackar allra ödmjukast!!!!

— Och vi betala kontant.

— Tackar allra mjukast!!!!!

galleri, på vissa teckningar av honom.
Nog bar det syn för sägen, att Olle och
Albert bott under samma tak och delat
också de konstnärliga idealen, nittiotalets
romantik och symbolism. De ha
naturligtvis också sett på samma fotografier och
tidskriftsavbildningar. Av vilka
konstverk? Som om det nu spelade någon så
stor roll, och som om det inte vore
alldeles säkert att det var den mest
avancerade konsten kring 1890 som de togo
intryck av, omedelbart eller medelbart. När
det gäller gamla tider och då det är fråga
om att ge bevis på lärdom och skarpsinne
kan det vara idé att räkna upp de mästare
av vilka man kan spåra inflytelser och
påverkningar. Korvfeerna kring 1890, Gau-

guin, Odilon Redon, Sattler, Aubrey
Beardsley o. s. v. äro allmänt kända.
Flera av dem ha begripit sig på linjer och ytor,
på svart och vitt. Men för den skull är det
ju ej nödvändigt att Albert Engström
skall ha lärt sig sin dekorativa
teckningsstil av t. ex. Beardsley. Han kan ju av
sig själv ha kommit på att arbeta med
outspädd tusch som gav starka kontraster,
uttrycksfullhet och hållning i motsats till
åttiotalets glåmigt gråa lavvrer. Det
viktiga är i alla fall att han utvecklat
denna teknik på sitt eget sätt och gjort den
till ett redskap för sina syften. Gentemot
detta väger det tidsbetonade fjäderlätt.
När det gäller konstnärer av små mått
kan det vara lönande att fråga sig vad de

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:02:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1929/0297.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free