- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioåttonde årgången. 1929 /
297

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Verner von Heidenstam. Av Sten Selander

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Verner von Heidenstam

Övralid. Verner von Heidenstams bostad sedan år 1925.

för de sina: hans fosterlandskärlek vill
alltid vara omutligt klarsynt, och just därför
att han drömt så högt och djärvt om det
svenska, tål han inte att se svenskarna
själva släpa det i smutsen eller sälja det
för trettio silverpenningar. Få ha
grubblat så mycket över svenskhetens väsen som
han, och hans nationalism tar sig inte
uttryck bara i dikt, inte bara i Karolinerna,
Folkungaträdet och Ett folk, utan också
i ett mellanting mellan folkpsykologisk
studie och nationell väckelsepredikan som
uppsatsen Om svenskarnas lynne. En
dylik skrift, vilken är så på en gång
lysande och djupgående trots de
förmodligen medvetna ensidigheterna, har ju till
förutsättning att författaren nalkas sitt
ämne i viss mån utifrån, så som
Heidenstam gjorde; en hemmasittare måste ha
ägt en Münchhausens förmåga att lyfta
sig själv vid håret upp ur sin nationella
miljö för att kunna ha skrivit den, medan
just de många åren i exil gåvo
Heidenstam de behövliga jämförelsepunkterna
och det nödvändiga perspektivet.

Men också ur en annan synpunkt sett
var Heidenstam som ingen annan kallad
att ge oss en förklaring över vårt eget
väsen: han äger någ^t. av det sällsyntaste
som finns, föreningen av konstnärlig
ingivelse och intellektuell skärpa. De flesta
genier äro på ett eller annat sätt dumma,
deras genialitet hänger oupplösligt
samman med ensidighet och begränsning, men
Heidenstam är den blåa törnrosen i
diktens örtagård: ett intelligent geni.
Odelat fördelaktig för hans konstnärsskap har
denna intellektuella läggning knappast
varit. Tv den har också en avigsida, bristen
på omedelbarhet och sorglös konstnärlig
naivitet; man kan lugnt säga, att
Heidenstam, möjligen vid sidan av Kellgren, är
den minst naive av alla våra stora diktare.
Därför kunna hans skapelser, särskilt
prosaberättelserna, ibland få en anstrykning
av något uppkonstruerat och overkligt.
De tyckas ibland, främst i fråga om de
realistiska detaljerna, inte vara riktigt
naturligt framvuxna ur en givmild fantasi,
och ett i och för sig lysande infall kan

2 97

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:02:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1929/0333.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free