- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioåttonde årgången. 1929 /
357

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Den kungliga porslinsfabriken i Köpenhamn under 150 år. Av Åke Stavenow

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Den kungliga porslinsfabriken

i Köp en hamn

rina II. Tack vare att hon dog 1796, innan
servisen blivit färdig, bevarades den åt
landet och finnes nu till största delen på
Rosenborgs slott. Initiativet till Flora
Da-nica-servisen utgick från fabrikens
överdirektör, Holmskjold, vilkens starka
botaniska intresse bl. a. tog sig uttryck i att
han lät överföra planscherna i Flora
Da-nica-verket till en servis med samma namn.
Det blev den ovannämnde
Nürnbergermå-laren J. C. Bayer som fick det krävande
uppdraget att komponera om dessa
växtbilder så att de lämpade sig att dekorera
denna jätteservis på omkring 2,600 delar.
Helt visst förtogo sig både han och
fabriken på denna väldiga uppgift, som ej
avslutades förrän 1802. En stor mängd nya
modeller fick han dessutom komponera till
alla de olika skålar, terriner, saladiärer m.
m. som höra till denna servis, och rena
prydnadssaker som korgar fyllda med
porslinsblommor samt figurer utfördes
likaså i stort antal.

Överhuvudtaget ägnade
Köpenhamnsfabriken ett anmärkningsvärt stort intresse
åt plastiska uppgifter, och det är ej få
grupper och figurer som skapats där. Synd
bara att den konstnärliga kvaliteten i
allmänhet blev så låg. Flertalet grupper äro
ganska onjutbara och äro ofta tråkiga
kopior av goda tyska figurer. Ett undantag
bilda de talrika framställningar av danska
och norska folktyper, som
Köpenhamnsfabriken tycks ha gjort till sin specialitet:
Men med få undantag, som t. ex. de
tvenne vackra havshästarna i Nationalmuseum,
kunna ej figurerna och grupperna mäta
sig med det övriga porslinet. Visserligen
är detta en avkomling av det tyska, i stilen
erinrande om Meissen och Berlin, i
massan om Fiirstenberg, men ändå så
specifikt danskt i färg och form att det lätt
låter sig igenkännas.

Efter det stora uppsvinget under 1780—
90-talen följer omkring 1800 en hastig
nedgång såväl i produktionen som i den

U n d e r g l a s y r v a s. Dekorerad av

Arnold Krog.

konstnärliga kvaliteten. Empirestilen
sätter helt sin prägel på tillverkningen i
Köpenhamn liksom överallt annorstädes, och
den torrhet i färg och form som empiren
medförde och som så illa passade porslinet
påskyndade förfallet. G. Hetsch, som
blev fabrikens direktör 1824, förmådde
dock hålla tillverkningen uppe på en
anmärkningsvärt hög nivå, och alla de vaser,
serviser m. m., som utfördes i vitt porslin
och dekorerades med reliefer och
guldkanter, äro personliga och goda prov på
em-pireporslinet. Även kopior efter
Thorvaldsens skulpturer utfördes i biscuit i
stort antal.

Den kungliga porslinsfabrikens andra

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:02:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1929/0397.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free