- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioåttonde årgången. 1929 /
519

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Konstlitteratur. Några böcker anmälda av Georg Nordensvan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ko n s t li 11 er a tur

C. F. Ade l cr antz. Kina v i d D r o t tnin g h o Im. Huvudbyggnadens

mittp ar t i.

ibland pikant ställda samman, exempelvis som
moralister Hogarth och Greuze, som
vardagsskildrare Chardin, Longhi, Chodowiecki
och Hilleström, som landskapspoeter Guardi,
Turner, Gainsborough, Elias Martin. I
rundblicken över porträttmåleriet ha de
svenska parisarna sin plats given, likaså den ende
av dem som utbildades utan att ha andats
parisisk ateljéluft: Pilo.

Den åt miljökonsten ägnade hälften av
boken följer strängt den valda planen: varje
konstart för sig och de olika länderna i tur
och ordning. Börjar alltså med
byggnadskonsten i Frankrike, med de från barocken
ärvda teorierna och med uppmjukandet av
reglerna såväl för lantslott och för »hotel»
i staden som för stadsplanering. Därefter
belyses tysk arkitektur, som framför allt i
det yttre fasthåller vid barockens kraftiga
former, och engelsk, som i främsta rummet
intresserar genom sina motsättningar:
Pal-ladiostil och bröderna Adams nyantik.
Englands huvudsakliga insats i 1700-talssmaken
är likväl »den engelska trädgården»,
opposition mot italiensk och fransk parkanlägg-

ning, som intvingar naturen i raka linjer
och söker grandiosa, utstuderade effekter,
medan den engelska trädgården erbjuder
naturlig natur, omväxlande, romantisk och
stämningsfull.

I de nordiska länderna medför rokokon
en homogen arkitektur, som i Danmark
åstadkommer så karaktärsfulla stadspartier
som i Köpenhamn Amalienborgsområdet och
som i Sverige blir grundläggande och
lev-nadskraftig.

Skildras så rummets gestaltning. Professor
Lindblom har i denna tidskrift förut
överlägset klarlagt rokokoornamentikens
upphov1. Denna har sina anor i den italienska
renässansens grotesker, som ha sin
utgångspunkt i gammalromersk ornamentik, den
bygger vidare på fransmannen Bérains ytstil och
på de italienska barockmästarna Bernini och
Borromini. Stilens fullbordare, Oppenord
och J. A. Meissonnier, hade båda lärt i
Italien, den sistnämnde var född italienare.

Den franska rumskonsten från rokokons

1 Rokokons uppkomst. 1924.

519

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:02:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1929/0567.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free