- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioåttonde årgången. 1929 /
524

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Konstlitteratur. Några böcker anmälda av Georg Nordensvan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Georg Norden svan

Drottningholm från söder. Kopparstick från Svecia antiqua
av Willem Swidde. 1694.

konungen, arkitekten Fredrik Magnus Piper
framlade förslagsritningar, ett förslag
visade en väldig ättehög, ett annat ett öppet
rundtempel med konungens byst. Intresset hos
de bestämmande tycks emellertid snart ha
slappnat, monumentholmen blev utan
monument.

1800-talet har visat föga förstående och
föga intresse för slottsträdgårdens
konstnärliga karaktär. Det är först vårt nya
århundrades början som medfört en ljusning. Att en
god början är gjord bör med glädje
erkännas.

*



Lika belysande som Hårleman är för
rokokosmakens genombrott i svensk
konstutövning, lika representativ är Erik Palmstedt
för klassicitetens härskarställning under
1700-talets sista skede. En monografi av
Palmstedt har prof. Martin Olssön under
arbete. Som inledning till denna har han
utgivit Palmstedts Resedagbok 1778—80.
Denna dagbok äges i handskrift av
Konstakademien och har visserligen ej varit
otillgänglig men hittills ej publicerad. Texten
föreligger nu komplett i tryck, ytterst noggrant
kopierad, med den gammaldags stavningen
samvetsgrant återgiven, och åtföljd av ett
antal av författarens ritningar.

Palmstedt var redan 37 år gammal och
utbildad arkitekt, då han fick anträda sin
stora studieresa. Färden gick från
Stockholm i stora krokar genom Sverige, där
»flera rikets städer» besågos och naturen, folket,
jordarbetet gåvo anledning till en mängd

reflexioner, vidare över Danmark och norra
Tyskland till Paris samt efter tre månader
därstädes långsamt ner till Rom, som blev
resans slutpunkt. Efter tio månader där gick
färden till Norditalien och åter upp till Paris,
därifrån över Belgien och Holland hemåt
och genom Sverige från Göteborg och vidare
till Karlstad och Örebro, reseskildringens
slutpunkt.

Det är en vaken och intresserad resenär
som skrivit sig till minnes vad han sett och
iakttagit. Han intresserar sig ej blott för
olika länders byggnadssmak och olika städers
karaktär utan även för gatläggning,
renhållning, pumpar, lyktor, brandskydd, för
snygghet eller dess motsats, för folkens lynne,
»fruntimret» och annat. Att hans uttalanden
om arkitektur äro tidstypiska säger sig självt,
tidstypisk är redan frånvaron av en del
numera vanliga stilbestämmande uttryck.
Renässans, barock, rokoko äro ord som ej
funnos på hans tid, men väl funnos god smak
och dålig.

God smak är för Palmstedt som klassicist
liktydig med reda, klarhet, symmetri i
anläggning och gestaltning. Gamla städers
måleriska virrvarr och överraskningar
avskräcka honom, han stötes tillbaka av allt i
planläggning och detalj utbildning, som är
irre-guliärt och »konfyst», allt i gammal och ny
konst, där det dekorativa söker fånga
åskådarens uppmärksamhet på helhetens och på
det konstruktivas bekostnad. Följaktligen
ogillar han bland annat de byggnader i Paris,
som äro hållna i »den forne franska stilen».

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:02:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1929/0572.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free