- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioåttonde årgången. 1929 /
618

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Nikolai Astrup. Av Alf Harbitz

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Alf Harbitz

stile og dens skjønhet, og først i den
sidste del av sit liv kom han over til et mere
moderne artistisk syn paa billedet som en
verden, en helhet for sig.

Den letteste vei til at forstaa ham er
derför at gaa til hans motiver, til den
natur han skildret med en saa brændende
intensitet.

Astrup var prestesøn, fra Jølster i
Nordfjord, en av de underdeilige daler paa
Vestlandet. Han var født i 1880 og døde
ifjor.

Vestlandet, det er fjord og dal og
stei-lende fjeld. Det er frodig eng til bræens
kant, det er frugthaver mot en bakgrund
av evig sne. Det er disig luft med en tung
pragt i farven, med et skimmer av toner,
det er voldsomme motsætninger som blir
harmonisert i slørede stemninger.

En av de gamle malere som gik ut fra
et romantisk dramatisk skema, arvet fra
barokken, kunde nok tumlet med et slikt
vældig vestlandsmotiv, fjord, fjeld og bræ,
som under realisternes hænder mistet det
meste av sin storhet. Astrup kom til saken
med andre forutsætninger. Han vilde ikke
male barok, men norsk, og slik som han
hadde følt det, oplevet det. Fornyelse i
kunsten, tænkte han, kommer bare naar
man gir sig hen i saken, altsaa ikke ved
at se saken under en bestemt vinkel.

Der spiller nu to ting ind, den
naturalistiske skole og hans minderike kjærlighet
til hjemmets natur. Det blir ikke
monumentalt, men intimt han først maler den.

Dalen i sommerlig graaveir. Graa
himmel og tung luft. Slik har Astrup set det
saa månge ganger, og han har suget denne
stemning ind med vaakne sanser. De faa
farver er sløret sammen i regnluften, de
■er mættet av væte, det er en tung og
enstonig klang som Astrup har gjengit med
lyrisk styrke. Det er det enstonige han
vil, slik virker landskapet paa ham. Han
gir ikke agt paa valørerne, det grønne
nær ved og langt borte staar ofte like

sterkt, der er døde enkeltheter, men
tungsindet lever.

Og hans vaar- og sommernætter. Igjen
er det lyrik, men altid stedfæstet. Det er
Jølster-natten med det trollske halvlys om
vei og mark og fjeld. Sankthansnatten med
det flammende baal, ungdommen i yr dans
omkring, røken som hvirvler op mot nuten.
Han har malt det flere ganger, og som
ingen anden har han fanget ind poesien
i dette syn. Og her ser man klarere, hvor
han stræbte hen.

Der er noget monumentalt i billedet, og
det faar denne karakter, fordi baalet for
sig med figurerne omkring og fjeldene
for sig i ødslig vælde samler sig til ett
under den røkfvldte nattehimmel. Her er
naadd noget av det som düsseldorferne
maste med, men det er naadd uten det
teatralske arrangement. Det er en
komposition som bygger sig op av motivets
masser, uten tvang. — Og dette baal, det er
ild og ikke farve. Der er ild, fordi det
har røk i sig. Penselstrøket, som før fløt
ut i jevne, slørede toner, blir markert og
myndig. Baalet lyser paa de unge
mennesker omkring, og det røde skjær og
rytmen og lyshvirvlerne faar en het og
koglende mystik. — Det er mystikken Astrup
har malt, og dette jonsokbaal er ikke bare
et deilig billede, men det rummer
nordboens naturfølelse.

Et billede heter »Vaarnat i haven». En
mild, blek nat med sølvdis fra maanen.
Stemningen er litt japansk, fjellet faar en
til att tænke paa det hellige bjerg, og de
myke linjer og et blomstrende træ er sat
ømt og varsomt ind. To unge mennesker
arbeider i haven, de bøier sig og sætter
visst planter, de er som skygger mot
jordens violette skygge, ellers er farverne et
deilig grønt, et sårt blaat og det hele
svøpt i sølv. Igjen er det tydelig at det
er lyrikken som har grepet Astrup, det
billedlige uttryk er — kanske med hensigt
— holdt litt vagt. Det gjælder den maate

618

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:02:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1929/0674.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free