- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioåttonde årgången. 1929 /
634

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Louis Sparre som etsare. Av Gunnar Jungmarker

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Gunnar Jungmarker

Utsikt över Sltissen. 1927.

Sparres tacksammaste motiv, och man möter
bland hans etsningar skymningsbilder från
finska städer, man möter London insvept i
dimma och kolrök, och man möter dessutom
Stockholm i sol och snö, från Norr och från
Söder.

Vad det tekniska beträffar nöjde sig greve
Sparre inte med att, sedan Zorn meddelat
honom elementen, uteslutande experimentera sig
fram på egen hand. Under den tid han var
bosatt i Finland mottog han rika impulser för
sitt grafiska skapande vid samvaron med
Gallén-Kallela, och genom sina förbindelser
med det Tilgmannska tryckeriet i
Helsingfors hade han tillfälle att studera allt som
sammanhänger med plåtarnas tryckande —
en ingalunda oväsentlig punkt i dessa frågor.
Han har dock i regel undvikit den
tvivelaktiga metoden med »upptorkningar» för
hand, och i stället låtit plåten få partiella
förhandsbitningar där »ton» varit önskvärd.

Huvudsakligen har greve Sparre arbetat i
ren linjeetsning, men därjämte prövat
akva-tint och, som tidigare nämnts, torrnål samt
slutligen utfört ett stort antal blad i s. k.
skrapakvatint. Denna sistnämnda teknik
äten modern ersättning för den alltför tids-

ödande och ömtåliga mezzotinten, vilkens
sammetsdjupa svärta och rena dagrar den
dock aldrig uppnår. — Den innebär, att i en
med akvatint jämnt och hårt biten plåt alla
dagrar arbetas upp med hjälp av skrap- och
polerstål.

Sin tekniska utbildning har greve Sparre
slutligen utbyggt i London 1924, då han hade
tillfälle att under en månad studera vid Royal
College of Art’s etsningsskola, där han hade
den kände grafikern Sir Frank Short till
lärare.

Konstnären beräknar själv, att antalet
ax-hans etsningar nu uppgår till 130 à 140 st.;
plåtar ha inköpts av Föreningen för Grafisk
Konst, Jämtlands Konstförening samt
Gesell-schaft für vervielfältigende Kunst, Wien, och
han är representerad med blad i
Nationalmuseum, British Museum samt
konstmuseerna i Brooklyn, Åbo och Helsingfors. Han har
tidigare länge varit Grafiska Sällskapets
ordförande och vidare tagit initiativet till samt
ordnat den stora utställningen av engelsk
grafik i Konstakademien 1927, för vilken alla
grafikintresserade äro honom stor tack
skyldiga.

634

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:02:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1929/0690.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free