- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioåttonde årgången. 1929 /
658

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - Johannes’ Uppenbarelse i den moderna bibelforskningen. Av Anton Fridrichsen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Anton Fridrich se n

ket gammalt i kyrkan. Redan en av
forn-kyrkans teologer förklarade på grundval
av Apokalypsen, att världen skulle gå
under i året 380, och sedan dess har kyrkan
upplevt många liknande förutsägelser. Den
store Newton uträknade ur Apokalypsen,
att världens ände skulle inträffa i året
1715, vilken termin han sedan ändrade till
1766. Den lärde och fromme
Württem-bergske exegeten J. A. Bengel ansåg, att
tusenårsriket (millenniet) skulle
upprättas den 18 juni 1836. Och »Den
internationella föreningen av allvarliga
bibelforskare» har upprepade gånger förkunnat
tidpunkten för yttersta domen: 1874, 1914,
1918, 1924 och 1925/26.

Denna syn på Apokalypsen dömer sig
själv såsom omöjlig. Det faktiska
världsförloppet gäckar alltid förväntningarna
och beräkningarna. Likväl kan det icke
förnekas, att dessa nutida apokalyptiker med
instinktiv säkerhet ha gripit tanken och
andan i den urkristliga skriften: Johannes
var, som de, övertygad om att änden var
nära, och trodde sig i tidshändelserna se
förebud för den annalkande katastrofen.
Hans förväntan gick icke i uppfyllelse, och
felet hos de moderna apokalyptikerna är,
att de ständigt förnya Johannes’ förväntan
och upprepa hans beräkningar utan att
begripa, att hela denna åskådning fick sin
dom för 1850 år sedan. De äga den
religiösa, men sakna den historiska
förståelsen av Apokalypsen.

Under loppet av de sista halvtannat
hundrade åren har bibel forskningen fastställt,
att Johannes profeterar och skriver jör sin
egen samtid. Han skriver till och för den
kristna kyrkan mot slutet av första
århundradet. Vad han siar och skildrar är det
som denna kyrka redan har börjat
uppleva, och som skall fullborda sig i allra
närmaste framtid, då det tusenåriga riket
upprättas och sedan Paradiset på den nya
jorden. Många drag i Apokalypsen syfta
uppenbarligen på det hedniska världsriket,

Romarriket, och dess härskare, vilka
uppfattas såsom Satans redskap till att
förfölja de troende och förföra hela
människosläktet.

Därmed bortfaller även en annan,
mycket spridd åsikt, enligt vilken
Apokalypsens syner gälla vad som skall ske en gång
i en fjärran framtid vid världsänden, när
den en gång i tiden inträffar, — när, vet
ingen. Denna uppfattning strandar redan
på det faktum, att Johannes uttryckligen
säger, att han fått en uppenbarelse av vad
som snart skall ske (1,1). Vi måste tolka
Apokalypsen tidshistorisk, ut ifrån
upplevelser och stämningar inom den kristna
kyrkan på författarens egen tid.

Vi befinna oss i Apokalypsen på en
tidpunkt, då motsättningen mellan kyrkan
och den hedniska staten började tillspetsa
sig och det clrog ihop till en avgörande
kris, en strid på liv och död. Denna
situation tycks vara att söka mot slutet av
kejsar Domitians regering, alltså på 90-talet.
Vid denna tiden upptecknade Johannes de
syner som han hade på ön Patmos i
Ege-erhavet, väster om staden Miletos och
söder om ön Samos. Han nedskrev dessa
syner på Pierrens befallning för att
därigenom trösta och stärka sina trosbröder,
vilka nu gingo hårda tider till mötes. De
skulle på förhand veta, att svåra
förföljelser och mycken bedrövelse visserligen
förestodo dem; men de kunde ock snart vänta
att bliva befriade från alla sorger och
lidanden och få njuta av den eviga
saligheten, så vida de bevarade troheten in i
döden, d. v. s. även i martyriet.

Det är ett gammalt antagande i kyrkan,
att den Johannes som har författat
Apokalypsen är identisk med aposteln Johannes,
son till Sebedeus, ursprungligen en fiskare
från Bethsaida i Galileen. Sålunda en av
Jesu äldsta och mest framstående
lärjungar. Något säkert kan därom icke sägas.
Det är endast en gammal förmodan, som
dock heller icke kan motbevisas. Vad som

658

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:02:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1929/0718.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free