- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettionionde årgången. 1930 /
2

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Kyrklig textilkonst i Sverige under åtta århundraden. Av Bengt Thordeman

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Bengt Thordeman

Bonad från Skogs kyrka, Hälsingland. Vänstra sidopartiet.

I Statens Historiska Museum.

överträffar vad som i detta avseende äges
av våra nordiska grannländer. Givetvis är
det ej möjligt att angiva någon generell
förklaringsgrund härtill; flera olika
gynnsamma faktorer måste härvidlag ha
samverkat. Främst är väl att observera den
relativa hovsamhet varmed den svenska
reformationen gick fram emot den katolska
kultens accessoarer. Vi få visserligen
ingalunda föreställa oss att våra reformatorer
med någon högre grad av sentimentalitet
lade fingrarna emellan då det gällde att
göra rent hus med vad de ansågo vara av
ondo i den papistiska fåfängligheten, och
vi ha ingen anledning att tilltro Gustav
Vasas förtroendemän någon djupare
förståelse för konstvärdet i de kyrkliga
dyrgripar som vid reduktionen gingo genom
deras händer. Helt visst gick ofantligt
mycket av den konstnärliga produktion, som
under medeltiden blomstrat under den
katolska kyrkans hägn, vid detta tillfälle
förlorat. Men å andra sidan måste man med
tacksamhet minnas, att våra reformatorer

ej avvisade ett fortsatt användande av
kyrklig skrud, och att vårt land så gott som
helt förskonades från den förblindade och
kulturfientliga ofördragsamhet, som tog sig
uttryck i bildstormarnas härjningar. Den
kloka och lidelsefria hållning åt båda sidor,
som härutinnan kännetecknar vår
reformation, återklingar på ett karakteristiskt
sätt i ärkebiskop Lars’ förord till den
svenska kyrkoordningen av år 1571 : »Hos
de påviske får väl denna vår kyrkoordning
den skulden att hon icke är katolsk, därför
att hon ofta skiljer sig ifrån den romerska
kyrkan. Men tvärt om hos de andra, som
låta sig tycka, att de äro de rätte och
sannskyldige evangeliske, varder hon förvisso
kallad papistisk, eftersom här behållas
några av de ceremonier, som varit i bruk hos
de påviske och ännu äro det.»

För den nyare tidens vidkommande ha
de svenska krigshärarnas segerrika tåg
genom halva Europa tillfört landet ett
oskattbart tillskott av olika slags konstföremål,
som mer eller mindre »räddades» vid

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:02:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1930/0018.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free