- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettionionde årgången. 1930 /
13

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Kyrklig textilkonst i Sverige under åtta århundraden. Av Bengt Thordeman

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kyrklig textilkonst i Sverige

Interiör med b e g r av nin g s s k r u d a r och fanor från Statens
Historiska Museums textilutställning 1929.

sta diakonissanstalt en särskild
parament-avdelning, ett initiativ som redan två år
senare följdes av föreningen Handarbetets
Vänner. Dessa anstalters reaktion emot
den rådande smak- och fantasilösheten
inom den kyrkliga textilkonsten till förmån
för mera konstnärliga och i bästa mening
hantverksmässiga synpunkter fullföljdes
ined målmedvetenhet och framgång av
konstnärer sådana som Hanna Winge,
Sofia Gisberg, Agnes Branting och
Carin Wästberg, de båda sistnämnda i
närvarande stund de ledande krafterna
inom området. Det är givet att den tidigare
produktionen inom denna period kan
förefalla oss både naiv och direkt ful, men vi
skola därvid besinna att det slutande
1800-talets och ännu mera det begynnande
1900-talets smak för vår tid äro de mest
otillgängliga av alla stilriktningar. De ligga
oss allt för nära för att kunna inställas i
ett rättvist historiskt perspektiv, de ha än-

nu ej hunnit få det »antikas» patina och
känslovärde. Vi kunna vara förvissade om
att när tidens egen gång löser dessa
decennier från den slagskugga, som alltid
faller över den närmast föregående
smakperioden, och därmed från den
föraktfullaste av alla domar — den att vara
»omodern» —■ så komma även dessa alster att
betraktas med helt andra ögon än våra.
Tills dess måste bedömandet av deras
konstnärliga kvaliteter anstå. Vad vi kunna
erkänna är emellertid den strävan efter
ärlighet i teknik och material, som redan
från början utgjorde styrkan hos dessa
pionjärer. Vi äro även skyldiga dem
respekt och tacksamhet för den solida grund
de lagt för den högtstående kyrkliga
textilkonsten av i dag, förutan vilken den
helt visst ej skulle ha kunnat utveckla sig
till vad den är.

*



13

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:02:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1930/0029.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free