Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Ny mentalitet i Finland. Av Hans Ruin
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Ha ns Ruin
som följde den nya strömning inom
ord-och bildkonsten fann allmännare
utbredning, som blivit kallad expressionism,
överraskades man av att i utläggningarna
rörande denna konstriktnings innersta
avsikter och kulturhistoriska förutsättningar
möta en radikal motsättning i
uppfattningen. En del uttolkare, såsom t. ex. Isaac
Griinewald, höll före att expressionismen
talar just det språk, som nutiden kräver,
den är ett uttryck för den sång på en ny
melodi, som det brusande livet i storstaden
sjunger, den hör samman med
nattkaféerna och de underjordiska spårvagnarna, med
bilarna och de elektriska ljusskyltarna, med
allt som givit livet en långt snabbare rytm
och upplöst tillvaron för oss i ett virrvarr
av varandra jagande intryck: därav
expressionismens lösa, skissartade, förvridna
formgivning. Men andra, exempelvis
Hermann Bahr, sågo i expressionismen raka
motsatsen härtill, en flykt undan
storstaden, undan maskinkulturens övermakt.
Sjunken, begravd, avklädd sin själ
skriker människan efter hjälp, och konsten
skriker med, den skriker efter anden: det
är expressionismen!
Nu, tio år senare, inser man att
vardera tolkningen hade rätt på sitt sätt. Utan
tvivel innebar expressionismen i mycket
en verklighetsflykt, antingen flykten gick
ned i den inre världens skumrask med
dess förbistrimmande bilder eller bort mot
primitiva kulturer, där man sökte den
sinnets barndom och ursprunglighet man
själv gått miste om. Men ingen undgår
sitt öde. Själva denna verklighetsflykt
företog man med det moderna livets jagande
hast i blodet, med dess bilder skälvande
på näthinnan, dess nattliga ljuseffekters
sken över föremålen, görande alla
slagskuggor konstlat skarpa och grella. Man
förde in i själva sin själsskildring den
verklighet man ville undfly.
Det är detta som utgör bryggan mellan
expressionismen och den nya
sinnesriktning, som i Finland funnit en säregen
återspegling. Bryggan, säger jag, ty i
övrigt är här ett svalg befäst.
Expressionismens misstro till egen tid är förbytt i en
glödande tro på tiden. Man vill inte spela
rollen av en ny Hans Alienus, som går
husvill i det århundrade, i vilket han
blivit född. Man älskar storstaden,
reklamernas ljushieroglyfer, antennernas sång,
bilhornens låtar, de dånande tågsätten på
taken över ens huvud eller i tunnlarna
under ens fötter — hela denna utdragna,
groteska melodi, vari de bestormande
sinnesintrycken i storstaden sammanflyta.
Verklighetsnärhet är vad man söker.
Fabrikssalarna äro ateljéerna där den nya konsten
skall skapas, maskinernas brus den musik
som skall ringa konstnären i öronen. Och
över allt detta ser man en symbol lysa, en
ny skönhets sinnebild. Inte romantikens
blå blomma. Nej, man ser och talar om en
orkidé! En ljusorkidé. Den elektriska
lampan.
Detta är det stora Ja! åt livet och
verkligheten. Man faller på knä för maskinen,
alla unders under, och har intet emot att
bli jämförd med negern, som gjorde
detsamma inför telefonen, när han fick
mikrofonen mot örat. Man hyllar den
smältugn för den internationella kulturen,
vartill världen förvandlats. Att så många
egenartade och utsökta kulturformer äro
dömda att försvinna, sedan människorna
och folken i ett ryck bragts inpå varandra,
bekymrar en föga. Ej heller tar man sig
illa vid att ingenting tyckes ha tid att gro
och växa. innan det rännes överända av
något nytt från ett annat hörn av världen.
För allt som här förloras finner man
överrik ersättning i »det stora,
överindividuella livssorlet självt, där varje individuell
eller nationell dissonans till slut är dömd
att drunkna», lämnande plats åt
medvetandet av en ny gemenskap, en ny samhörig-
46
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>