- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettionionde årgången. 1930 /
105

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Emil Hillberg. Av Helge Wahlgren

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

E vi il H il Ib e r ç

o

A v Helge IV a h Ig r e n

A EMIL HILLBERG vid
jultiden gick bort, i det närmaste
sjuttioåtta år gammal, hade han
redan länge varit borta från
scenen. Under vårsäsongen 1919 tog han
på Dramatiska teatern farväl av
huvudstadspubliken i en serie avskedsföreställningar,
upptagande några av hans mest bekanta
roller samt en nyinstudering, Cortelon i
Bernsteins skådespel Toto, som blev
skådespelarens sista scenskapelse. Det slutliga avskedet
ägde rum den 21 mars i Birger Jarls roll i
Bröllopet på Ulfåsa, samma pjes i vilken
skådespelaren fyrtiosex år tidigare haft sin
debut som Härved Boson.

Efter detta officiella avsked uppträdde Emil
Hillberg endast vid tillfälliga gästspel, såsom
i Helsingfors och Åbo våren 1922 och senast
på Konserthusteatern 1927, då han spelade
Johan Ulfstierna, vilket blev hans sista
uppträdande på scenen. Den store banbrytaren

för den sceniska naturalismen, som för
teatern haft en betydelse liknande Strindbergs
för litteraturen, kom sålunda att spela sin
sista roll i en den nya tidens onaturalistisk.i
inscenering på ett orkesterpodium. Någon
osmältbar disharmoni förnams väl knappast.
Det väsentliga i teatern är och förblir ju
alltjämt detsamma, om också det oväsentliga
växlar form.

Redan tidigare — under Emil Hillbergs
sista gästspel vid Svenska teatern i
Helsingfors — hade jag bevittnat ett liknande
kontrasternas tvungna samspel: Det realistiska
niärkesverket Fadren, spelat av Emil
Hillberg-på en draperiinramad seen. Att han kände sig
främmande i miljön och ansåg experimentet
oriktigt, förnekade han inte, men i motsats
till så många andra gästspelande storheter
vilka icke lita mer på sin egen storhet, än
att de måste ha väggarna målade efter sina
klädningar och strålkastaren inriktad på sam-

105

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:02:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1930/0125.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free