- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettionionde årgången. 1930 /
214

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Norsk literatur i 1929. Av Alf Harbitz

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Alf Harbitz

sterke ord om dette verk. Allikevel gjör det
en underlig sorgmodig, det fylder en med
underlige tvil, og man er ikke sikker paa
at det bare er den tunge virkelighet i boken
som tar slik paa en.

Motivet er, sagt med faa ord, det religiöst
grublende og selvpinende menneske. Der er
ideen uttrykt saa sammentrængt som mulig,
men vel at merke som en kritisk læser
opfatter den. Forfatteren selv vilde neppe ta
med det ene adjektiv, »selvpinende». Denne
forskjel kan forklare, at boken trods sit dype
alvor, sin intensitet, sin indtrængande
psykologi er saa trang og mörk.

En sammenligning med Sigrid Undsets
»Gymnadenia» ligger nær. Hvor let og
sorgfri og snusfornuftig er ikke der den religiöse
refleksion! Der er ingen kvide, sjælene er
ikke i nöd.

Hos Sigurd Christiansen er menneskene
trykket av sin syndeskyld, de föler
dommedag over sig, de kjæmper for at tro, for at
vinde fred. De er ensomme og higer efter
ekstasen, de har ingen kirke at gaa til, de
kan ikke prise sin gud med lyst og barnlig
sind, de tar ikke livet som en god gåve, de
lægger ikke sin nöd frimodig og tillitsfuldt
frem i bön. De kan nå til en »lykkelig död»,
men det er et under hvis de lever et aapent
og harmonisk liv. Det er en naturlig tilstand
for dem at fole sig pint. De forstaar ikke
Luther, de föler sig uvel i hans lyse,
spartanske kirke, som er bygget for klare sind,
fromme eller stridende. De samler sig i sine
egne hæslige saler, og der kan deres ekstase
slaa ut i tungetalens vulgære mystik.

Sigrid Undset hadde ikke noget at si om
den lutherske kirke som aandsmakt i Norge.
Sigurd Christiansen har det heller ikke.

Men naar han ikke stiller sekten op mot
kirken, ikke sektens særegne milieu op mot
et större milieu, faar hans verk ikke rang
av samfundsskildring. Det blir som en
indestængt verden. Den almindelige
menneske-lighet gjælder ikke der. Læseren finder en
mentalitet som han ikke kjender og neppe
forstaar.

Disse mennesker, eller mange av dem, er
som för sagt selvpinere. At leve er for dem
noget uhyre tungt og vanskelig. Bittesmaa
ting, som andre vilde blaase væk, grubler
de over med saar smerte. De er rædde og
veke i sin religiöse bevissthet. De eier ikke
munterhet og frimodighet. At löfte sig over

livsfrykt og dödsfrykt, at vinde ro og
tryg-het, det er for dem en svimlende stor seier.

Midtfiguren er kunstneren Helge Gran, og
de tre bind fortæller om hans vei fra synd
og verdslighet gjennem smerte og anger til
fred, til en rolig död. Men denne Helge Gran
er fra först av likesaa hudlös som de andre,
forfatteren lar ham være oprevet for
ingenting, smaa hverdagshændelser kan trykke
ham til jorden. Han skiller sig ikke ut, han
er med i den graa seigpining. Han taler om
sin kunst, men man föler ikke at den er
ut-tryk for nogen rigdom, noget overskud i hans
sind. Heller ikke for nogen længsel efter en
sterkere livsfölelse.

Hvad er det vi savner i hele dette milieu ?
Svaret er selvfölgelig: kultur. Ikke social
kultur, det kan være likegyldig, men en viss
form, en viss indre og ytre sikkerhet, litt
kundskap om livet og samfundet. Hvis
skildringen er sand, og det har man ikke grund
til at tvile paa, kan man vel bli rystet. Er
der slik kulturlöshet bak den blanke
over-flate i de moderne samfund? Man faar
indtryk av primitive mennesker, som vel kan
tilegne sig de ytre færdigheter og manerer
i et civilisert land, men som i sit sind har
barbarmerket.

Helge Grans ekteskap er paa sin maate
avslörende. Han har forfort en ung
syke-pleierske. Siden gir hun sig til en anden,
som hun slet ikke bryr sig om. Og hun skal
ha barn med ham, da hun litt efter blir gift
med Helge. Slikt hænder. Hun sier ikke
noget om at hun gaar med barn. Det
hænder ogsaa. Men al denne svakhet og lögn
er paa en uhyggelig maate naturlig i bokens
milieu. Og da denne kvinde nogen aar efter
tar livet av sig, forat Helge skal bli fri
hende, saa er ogsaa det underlig hjælpelöst og
primitivt.

Man kan ogsaa forklare det paa den
maa-ten, at der er noget forholdslöst i selve
fremstillingen. Forfatteren fortæller ikke
»billedlig»’, han gjör rede for sindstilstanden, han
meddeler likefrem hvad personerne föler og
tænker, og hvilket indtryk det og det gjör
paa dem. Han förer uvilkaarlig sin egen
intensitet over paa sine mennesker, og derved
faar svakhet og dybde, rankhet og lögn
noget av den samme spændte inderlighet. Til
syvende og sist er det kanske dette som gir
uhyggen. Vi ser en del mennesker reagere
overfor alle ting med en nervös
mottagelig-het, som er rent patologisk hos dem, den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:02:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1930/0242.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free