- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettionionde årgången. 1930 /
281

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Ansgars värld och verk. Några anteckningar. Av Em. Linderholm

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ansgars värld och verk

o

verkan blev stark. Han började med större
omsorg öva sig i gudsfruktan, säger
Rimbert, och lägga sig vinn om goda
gärningar. Vilken livsinriktning för en 14-åring!
Och detta i medeltidens begynnelse.

Djupast under allt låg »det hoppet till
Guds barmhärtighet, att han skulle kunna
nå fram till martyrskapets krona».
Därmed hade han fått den inre, religiösa
vigningen till missionärens farliga kall:
Därför var han, när kallelsen efter femton år
äntligen kom, på förhand färdig att gå.

Blott 16 år gammal blev Ansgar lärare
i skolan. Åter ett bevis på hans begåvning
och tidiga utveckling. På vägen till och
från klostret brukade ban bedja i
Döpa-rens oratorium, d. v. s. bönesal. Här var
det Ansgar, två år efter sin själs
him-laresa, upplevde sin kristusvision,
knappare skildrad, av mindre glans, men av
djupare religiös innebörd än den stora,
dramatiska himlasynen.

Den är detta, emedan den säger oss.
att redan Ansgar hunnit fram. och detta i
unga år, till evangeliet i evangeliet. Han
hade trängt igenom fornkyrkans
mångdubbla skal av spekulationer,
oväsentligheter och allsköns förtjänstfulla
prestationer in till kärnan, till det väsentliga. Det
är i all sin enkelhet ett gripande
dokument, och det är underligt att tänka, att
de svenskes förste missionär, när han 830
predikade i Birka, gjort samma erfarenhet
som Luther, Bunyan och Wesley.

Det ligger i sakens natur, att Ansgars
tankar i dessa ting, hans inre strid och
den slutliga vissheten skulle få tidens
närmast liggande psykiska uttrycksform: den
visionära och ekstatiska. Detta bör ej
hindra oss att förstå det verkliga förloppet
eller det religiösa innehållet.

Ansgar var alltså i oratoriet. »När han
hade stått upp från bönen, se, då kom en
man in genom dörren, reslig till växten,
klädd i judisk dräkt, med skönt utseende.
Från hans ögon strålade gudomlig glans

liksom en eldslåga. När han fick se
honom, trodde han genast utan all tvekan,
att det var Herren Kristus, och skyndade
fram och kastade sig för hans fötter. När
han låg där på sitt ansikte, befallde denne
honom att resa sig upp. När ban nu reste
sig och i vördnad stod inför honom och
icke förmådde se in i hans ansikte för
den överväldigande glans, som strålade
fram ur hans ögon, så tilltalade denne
honom med mild röst och sade: »Säg mig
dina överträdelser, på det att du må bliva
rättfärdiggjord.» Härpå svarade Guds
tjänare: »Herre, vad behöver jag säga dig
dem? Du känner allt och intet är dig
fördolt.» Han svarade: »Visserligen vet jag
allt, men jag vill, att människorna för
mig skola bekänna sina synder, på det att
de må få förlåtelse.» Han omtalade då för
honom allt, vad han bedrivit sedan
barndomen. Medan han därpå låg på jorden i
bön, stod den andre upprätt och sade:
»Frukta icke. ty det är jag, som
utplånar alla dina överträdelser.»

»Efter dessa ord försvann den man, som
visat sig i synen. Och gudsmannen
vaknade upp ur sömnen, och styrkt genom
vissheten 0111 sina synders förlåtelse,
jublade han i översvallande glädje.»

Det anförda är av icke ringa
religions-historisk betydelse. Det bestyrker, att
evangeliet även i kyrkans mörka tider
bevarats här och där i själarnas värld.
Ansgar hade funnit förlåtelsens hemlighet och
förstått den inför Gud avlagda
bekännelsens, den verkliga biktens välsignelse, och
Rimbert har förstått att taga vara på
detta, ehuru det skett utanför den
reglementerade bikten och det prästerliga
ämbetets absolution.

Så gestaltade sig Ansgars religiösa
utveckling i ungdomsåren, medan han
utbildades till lärare. Redan i unga år skulle
han träda i tjänst som sådan å annan ort.
Det blev i hans förfäders bygd.

I Corbie uppfostrades även saksiska

281

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:02:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1930/0317.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free