- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettionionde årgången. 1930 /
306

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Nutids-Skulptur i Danmark. Kai Nielsen og J. F. Willumsen. Af Johannes Kragh

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

J ohannes Kragh

I Jotunhejm-Billedet var det Menneskets
komiske Smaalighed, i det store Relief
dets Selviskheds Tragedie, der optog
Willumsen.

Først ses i de hvilende Figurer det
fjerne Kaos, Altings Begyndelse: Det
enkelte Menneskes som Slægtens, derefter
kommer Spaltningen: Krigen og Vellysten,
de egoistiske Udtryk — Selviskhed fører
det hele mod Undergang, medens Kunsten
i sin uselviske Higen mod det fuldkomne
i Naturens ømme Favntag alene kan redde
Slægten og skabe en ny Befolkning for
den misbrugte Jord, som saaledes skal
gen-opstaa, nyfødt efter dette
Menneskelivets Ragnarok.

Betragter vi de enkelte Dele af Værket
og begynder med de to bærende
Hovedfigurer, da er disse af en egenartet og
udpræget Skønhed, skabte af Willumsens
tidlig vakte Sympatier for østerlandsk,
maaske navnlig indisk Kunst. Alene de
store Størrelsesforskelle mellem de
forskellige Figurer er af østerlandsk Art —
vi finder denne Ejendommelighed saavel
i oldægyptisk som i oldindisk Kunst —
men ogsaa den plastiske Udarbejdelse
minder om disse fjerne Kilder — hvilket
sikkert ikke er tilfældigt. Dette Præg af
Primitivitet finder vi — i fortættet Grad
— hos de to Figurer foroven til venstre.
Det gaar her noget ud over disse Figurers
Forhold til Helheden, idet navnlig
Vellysten er en ret uplastisk Figur, skaaret ud
af en Plade som et uhyre Elfenbensrelief
uden egentlig Form. Den ligeledes stærkt
primitive Figur af Krigen har en
betydelig Patos i sit Udtryk, yderlig stiv i sin
Bevægelse som i sin Form, dog er den
fast og klar, og hugget i en meget smuk
rød Sten.

Den store Vanskelighed ved
Betragtningen af dette Værk er at faa de enkelte
Dele til at arbejde sammen. De hvilende
Figurer i Baggrunden er i deres flade, ret
udtryksløse Reliefstil nogenlunde i Sam-

menhæng med denne Gruppe, men
kommer vi til de mod Reliefets Bund synkende
Figurer, saavel som de videre mod højre
flygtende, saa er Figurstilen her blevet en
hel anden, af en mere almindelig, mindre
særpræget Art. Det er mere eller mindre
ulastelige Billedhuggerfigurer, men uden
den ophøjede stejle Ro, som præger de
store Centrumsfigurer, og uden den stive
Primitivitet, som Gruppen til venstre ejer.

Gruppen til højre for oven indeholder
Værkets største Skønheder, og denne alene
kan i Forbindelse med den bærende
Dobbeltfigur vare nok til at retfærdiggøre
Udførelsen af denne storslaaede
Kunstnerdrøm i Sten.

Ogsaa disse to Figurer er uensartede —
Manden i en fladere, Kvinden i en mere
svulmende Reliefstil —, men som de er,
maa man overgive sig paa Naade og
Unaade. Den aldrende Kunstner,
kendelig paa Hamren i Bæltet, peger med en
Gestus af Fortvivlelse paa det tragiske
Kaos bag ham — men den svulmende
moderlige Elskerinde drager ham til sig
med en straalende varm øm og rig
Bevægelse — det kan nytte!

Desværre opfylder hendes gyldne Børn
ikke de Forventninger, vi maa nære efter
anelsesfuldt at have været Vidne til dette
storslaaede Favntag: Det nye
Menneskepar savner Een Ting, som skulde bære det
over til den nye Jord: Ungdom! Den
uheldige Forgyldning gør ikke Sagen
bedre: Ansigtsutrykket er derved blevet
haardt og grimaceret, den fede Glans er
hverken til Gavn for Helheden eller for
enkelte uheldige Detaljer: Hvad der
lykkedes for Willumsen i Gemsebilledet fra
hans Ungdom: at faa os til at tro paa
Guldets Glans som et Symbol paa det rene
og ophøjede, er ikke lykkedes her,
Bladguldet forsvinder forhaabentlig atter, bør
give Plads for Lue forgyldning.

Hvad der, Trods alt hvad indvendes
kan, bærer det store Relief over Dybet,

306

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:02:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1930/0342.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free