- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettionionde årgången. 1930 /
385

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Från Operans spelår. Av Agne Beijer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Från Operans spelar

Kerstin Th o r b o r g-B e r g m a n.

En av Kungl. Teaterns stödjepelare sedan
årtionden tillbaka, David Stocknian, har
under spelåret passerat halvsekelgränsen och
hedrats med en synnerligen välförtjänt
re-cettföreställning. David Stockmans vekt
lyriska tenor har något speciellt svenskt över
sig, som vinner våra hjärtan. I sina bästa
ögonblick kan den utveckla en glans och en
festivitas som för den gamla goda tidens och
den stora, numera halvt föraktade stora
paradoperans jubel- och klangdagar i tankarna.
Men det är icke endast stämmans bestickande
charm som gjort Stockman till publikens
förklarade gunstling. Det är den starka
musikalitet, den okonstlade och spontana, man vore
frestad säga melodiförälskelse, som kommer
till uttryck i hans sätt att frambära även den
till synes banalaste fras. Stockman har ald-

rig gjort anspråk på att vara någon av de
stora sceniska gestaltskaparna. Han är i
främsta rummet sångare. Men där finns
hjärta i nästan allt vad han sjunger. Och det
organet är sist och slutligen det viktigaste
även när det gäller att ge liv åt vad som
ryms i ett rollliäfte.

Dramatisk intensitet är kanske det mest
förhärskande och karakteristiska draget i
fru Kerstin Thorborg-Bergmans konst. Så
sällsynt som den egenskapen är hos svenska
operaartister måste man dubbelt beklaga att
fru Thorborg från och med detta år lämnar
Kungl. Teaterns ensemble. Sedan fru
Tod-sen lämnat oss är fru Thorborg vår utan
gensägelse främsta wagnersångerska, och det
tomrum hon lämnar blir icke lätt att fylla.

25 — Ord och Bild, jç:e årg.

385

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:02:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1930/0425.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free