- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettionionde årgången. 1930 /
438

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Love Almqvists poetiska exotism. Av Fredrik Vetterlund. Exotismen i dess senare skede

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Love Almqvists poetiska exotism.

Av Fredrik Vetterlund
Exotismen i dess senare skede

NDER 1830-talet utvecklar
sig den almqvistska exotismen
i drama, epik och berättelse och
låter en mångfärgad
strålkastare spela över tider och folk. Den griper
om tragiskt utformade människoöden. Den
belyser enskildheter, som ni kanske finner så
bestickande karakteristiska att ni tror på
dem. Gestalter och landskap stiga fram, men
icke som hos en realist, så att ni blott
behöver sträcka ut handen för att övertyga er
om deras kroppsliga verklighet. De ha
stundom realism men gärna något av fjärrsyn
och hägring, äro ofta badade i aftonpurpurn
från the other times.

Men — frågar den allvarlige läsaren och
rynkar ögonbrynen — dessa karakteristika
från världens alla hörn, som Almqvist
pånödgar sina läsare, hur förhåller det sig
egentligen med dem? Har han dem ur
källor som en professor Lysander kunnat
godkänna med klart approbatur? Eller har han
kanske rentav själv hittat på dem, vilket
vore näsvist av en diktare? Svarar man
möjligen att detta är likgiltigt? Att
Almqvist skriver poesi med historiska och
geografiska stämningsingredienser, men icke
historia och icke geografi ?

Nåväl — han låtsar sig ibland pretendera
även dylikt. Men då behöva vi inte låtsa om
något. Ty då är det en bluff som
ögonblickligen avslöjas. Likaså bli mångfaldiga
exotiska trics bara ett ledsamt och nyktert
taskspeleri ; för slikt går man aldrig säker hos
honom. Men just därför är det kritikerns
uppgift att här göra boskillnad och rädda
såsom äkta de betagande stämningsvärden,
vilka den almqvistska exotismen trots allt
meddelar och vilka ej meddelas av någon
annan poesi än hans.

Just på 1830-talet idkade Almqvist de
his-toriskt-geografiska studier, som kommo till
synes i det kuriösa kvasivetenskapliga verket
»Människosläktets saga eller allmänna
världshistorien förbunden med geografi». Till
sådana studier var ju redan den unge gosse
förutbestämd, som en gång drömt över
kartan för att följa olika länders konfigurationer
och njuta av de vilt främmande språkljudens
suggestiva förtrollning. Vi skola se, hur de
nu även taga gestalt i hans diktning.

Ännu en faktor kommer till. I motsats till
de samtida stora skalderna har Almqvist ett
direkt fabulerande intresse och därför också
intresse för att skriva dramer och epik. Hans
sinne för effekt, för sensation, för präktig
historisk kostym för honom, som man ofta
påpekat, i närheten av Victor Hugo och hans
betagenhet inför sydländsk kolorit och
musikalisk lyrism dessutom till Calderon. Han
skriver »dramen» Signora Luna och
»scenerna» Ramido Marinesco.

I Ramido har han uppväckt ett litet stycke
ur den förgångna värld av hövisk
ridderlighet, brännande erotisk lidelse, munkaktig
religiositet, som en gång levde så vimlande
rikt och färgstrålande i 1600-talets stora
spanska drama. Det är ungdomlig charm över
denna riddaryngling Ramido, tapper, vek
och förfinad, som gång efter annan
förälskar sig i en ny flicka men varje gång
finner en dotter till den store kvinnotjusaren
Don Juan — då Ramido oförklarligt flyr
dem. Oförklarligt, till dess, när alla fyra
storma emot honom, han i ett scenslut av
överraskande dramatisk verkan nödgas förklara:
jag är Don Juans son. Det finns en fläkt
av spanskt väsen över Ramidos moder med
dennas omsorg att sonen skall vinna ära och
kärlek enligt det spanska dramats hedersko-

438

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:02:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1930/0482.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free