- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettionionde årgången. 1930 /
450

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Augustinus. Ett 1500-årsminne. Av Gösta Thörnell

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Gösta Th orne 11

M o n n i c a i bön för sin son
Augustin u s.

des, men länge och envist försvarades
hedendomens sista positioner i kult och sed
av konservativa statsmän, och även efter
dess officiella avlysande av Theodosius
fortlevde den länge i det fördolda. Inom
sig själv söndrades kristenheten av
schismer och häresier. Mäktiga filosofiska och
teosofiska system, i grunden hedniska,
men med kristna inslag, kämpade med
kyrkan om själarna.

En viktig del av riket var Nordafrika,
det gamla Karthagerväldet, numera
längesedan latiniserat och säte för en
betydande odling, säreget präglad av blandningen
mellan de romerska och inhemska,
mauris-ka, folkelementen. Många märkliga
kulturpersonligheter hade där framträtt:
bland hedningarna den konstfulle
vältalaren Fronto och den underlige, trollske
mångfrestaren Apuleius; kristna
förgrundsgestalter sådana som det
knivskarpa snillet Tertullianus och den kloke
kyrkofursten Cyprianus. Men i andens
rikedom och inflytandets räckvidd skulle de
alla överträffas av Augustinus.

Aurelius Augustinus föddes i den
lilla staden Thagaste i Numidien den 13
november 354. Fadern, Patricius, var en
aktad borgare och medlem av stadens råd.
Moderns namn, Monnica, tyder på
afrikanskt ursprung. Möjligen står sonens heta
känsloliv och yppiga inbillningskraft
härmed i samband.

Fadern, som avled i sonens sjuttonde
år, var till kort före sin död hedning och
synes personligen ha varit föga
betydande. Modern var en varm kristen. Genom
livets prövningar och skickelser allt mer
fördjupad i sin fromhet kom hon att på
den älskade sonen utöva ett starkt
inflytande. Hennes namn och berömmelse ha
följt hans genom tiderna.

Genom modern blev Augustinus redair i
sin tidiga barndom upptagen i den kristna
församlingen såsom katekumen. Dopet
skulle han komma att mottaga först i
mannaåldern.

Bägge föräldrarna enades i uppoffrande
omsorg om hans uppfostran. I Thagaste
erhöll han den tidens elementära
skolbildning. I provinshuvudstaden Madaura fick
han åtnjuta den högre, grammatiska
undervisningen, som omfattade ej blott
grammatik i vår mening, utan litterära studier
i allmänhet, dock vid denna tid väsentligen
inriktade blott på de romerska
författarnas och skaldernas skrifter. Grekiskt språk
och bildning, förut härskande jämsides
med latinet, hade kommit alltmer ur
modet i den västra riksdelen.

Efter den elementära och den
grammatiska utbildningen kom som det högsta
stadiet den retoriska. Vältaligheten var i
Rom sedan århundraden en högt
uppdriven konst, ja en vetenskap. För sina
retoriska studier måste Augustinus begiva
sig till Afrikas andliga medelpunkt.
Karthago. Han kunde det tack vare understöd
av en mäcenat.

Sextonårig kom han till Karthago. Han
levde där studentens liv och hade mången

450

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:02:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1930/0498.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free