- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettionionde årgången. 1930 /
489

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Konstindustrien på Stockholmsutställningen. Av Gotthard Johansson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Konstindustrien på S t o c k ho Imsti t s tä l Inin gen

grad förverkligats. Kollektivutställningarna,
som skulle gett ett urval av i handeln
befintliga standardvaror, ha varken genom det sätt
varpå de utställningstekniskt genomförts,
eller genom sitt innehåll kommit att få den
betydelse, som programmet avsåg.
Huvudvikten ligger alltjämt på vad som med en
icke helt lyckad terminologi benämnes
lyxproduktionen, och det är alltjämt de
personliga insatser, vilka tidigare skapat den
moderna svenska konstindustriens höga
ståndpunkt och stora anseende, som behärska
intrycket av utställningen.

Men något har dock skett, och jämför man
denna utställning med exempelvis
Göteborgsutställningen 1923, den senaste stora
uppvisningen av svensk konstindustri i hemlandet,
så skall man lätt finna, att den nuvarande
situationen i mångt och mycket kan
betecknas som en brytningstid och att gammalt
och nytt mötas på utställningen både i
konfliktens och kompromissens form. Vill man
generalisera, kan man säga, att tre
tendenser för närvarande göra sig gällande i svensk
konstindustri. Den första är den traditionalism,
för vilken Malmsten gått till strids mot
utställningsledningen och som utgör ett
fullföljande av de linjer, som den senaste
epokens utveckling uppdragit, den andra är en
pseudofunktionalistisk modestil med stark
doft av Salon des artistes décorateurs, den
tredje är en med den verkliga
funktionalismen mera besläktad strävan att skapa enkla
och ändamålsenliga standardvaror och i
samband därmed ge även de mera individuellt be-

S k ål av glas. Av Simon Gate.
Orrefors.

Nationalmuseum.

tonade föremålen en form för vilken
materialets verkan betyder mer än en utsökt dekor.
Det behöver väl icke sägas, att den
värdefullaste nyorienteringen ligger i den sista
tendensen.

Det område, där dessa olikartade
tendenser starkast framträda, är det som står
närmast i beroende av arkitekturen, möblerna.
Det är klart, att den omgestaltning av fram-

P a r fy m flaskor av pressat glas. Av Edvin Oliers. Limmared.

w

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:02:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1930/0537.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free