- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettionionde årgången. 1930 /
530

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Bruno Liljefors. Några kommentarer. Av Gustaf Näsström

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Gustaf Näs s tröm

Sällskap i det gröna. i88‡.

Dr. T. Lilj ef o rs.

ringar, vilka bilda dess atmosfär och
förutsättningen för dess aktualitet.

Dessa reflexioner utgöra lika många
truismer, men när man vill kasta en blick
tillbaka på Bruno Liljefors’ utveckling
och på hans ställning i vårt konstliv,
tränga de sig ovillkorligt fram. Tidigt
lan-cerad såsom ett av våra förblivande
konstnärliga genier, har han redan fått uppleva
en period, då hans namn varit spårlöst
utplånat ur den estetiska diskussionen, icke
till följd av hans svaga sidor utan just
på grund av de egenskaper, som utgjort
den bärande stommen i hans konstnärliga
gärning. Under några lustrer har han
varit precis lika inaktuell som svensk natur
och svensk karaktär ha varit det i svensk
konst. Fjärran från dagens doktriner och
ateljé-jargong blev han obekväm för den

moderna konstens entreprenörer, och i de
kretsar, där man känner dagens
garanterat färskaste sanningar, snuddade man vid
hans namn med ett beklagande, i vilket
en beklämd vördnad kämpade med ett
hemligt förakt. Naturen hade ställts på
avskrivning såsom en högst tvivelaktig
tillgång för konsten och naturskildraren
med den. Snabbheten och skärpan i den
vederhäftiga iakttagelsen vägde fjäderlätt
mot en koloristisk esprit d’arrangement,
och följaktligen blev realitetsstoffet hos
en djurmålare betraktat som ett zoologiskt
kuriosum, berövat allt konstnärligt
intresse. Det hade verkligen varit dystra tider
för en konstnär, som tagit notis om
opinionens krumsprång. Bruno Liljefors
gjorde det föga, han hade viktigare
saker att tänka på. Lian var inte bara konst-

530

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:02:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1930/0582.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free