- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettionionde årgången. 1930 /
601

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Rysk teater. Av Rudolf Wendbladh

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Rysk teater

Teater Meyer ho ld. Scenbild ur Skogen av Ostrovskis.

betonas då det gäller Meyerhold, vars
epigoner ofta stannat i det rent yttre, i en
bländande mekanik, något som för
Meyer-hold var en styggelse. Men missförstånd,
oro, strid hör en man som Meyerhold till.
I hans förmåga att skapa problem ligger
en stor del av hans betydelse. Den
konstnärliga teatern behöver stridsmän, vilkas
ärlighet även motståndarna måste salutera.

Här har redan betonats Meyerholds
betydelse för »Revolutionsteatern». Hans
principer voro ledstjärnan även för dess
nya ledare. Repertoaren bestod av pjäser,
som illustrerade olika skeden av den
revolutionära utvecklingen, och dess mål var
politisk propaganda.

Även »Teater MGSPS» höll sig med
repertoar ur revolutionsepoken. Ensemblen
vid denna fackföreningarnas teater var
sammansatt av äldre skådespelare av
traditionell skola.

I detta sammanhang vill jag även näm-

na »Proletkults» teater, som spelade i
Moskva varje torsdag och söndag och
övriga dagar i andra städer. Teatern bildades
1918—19. Dess ledare, Loiter, sökte en
syntes av Meyerhold och de traditionella
teatrarna. Skådespelarna voro alla
ursprungligen arbetare, som skolats under
5—6 år. Sedan de hunnit tillräckligt långt
i sin utbildning, togos de från
kroppsarbetet och blevo skådespelare med samma lön,
de skulle haft som arbetare. Om sitt
program yttrade Loiter: »Jag tänker ej på
konst för konsten utan på konst för ett
socialt ändamål. Och därtill tar jag från
alla teatrars stil.» Ensemble och ledare
väckte sympati genom sitt flärd fria
uppträdande.

Till den vänstra linjen men icke
förbunden med de Meyerholdska principerna
hörde den originella »Judiska
Kammarteatern», som 1919 började sin
verksamhet i Petrograd, innan den flyttade till

595

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:02:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1930/0657.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free