- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettionionde årgången. 1930 /
603

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Rysk teater. Av Rudolf Wendbladh

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Rysk teater

Teater Meyer hold. Scenbild ur Mandat av Erdmann.

kom ganska snart att riktas även mot den
s. k. stilteatern, vars främste ryske
representant Meyerhold då var. Tairov
uppreste sig både mot litteraturens och
målarnas tyranni. Han ville återge skådespelaren
hans centralplats. Tairov ville den verkligt
syntetiska teatern, d. v. s. en teater, där
samma ensemble skulle kunna spela
drama. operett och pantomim. För att nå detta
mål måste man fostra mäster
skådespelaren. Det krävde hård skola. De
naturalistiska dekorationerna fingo vika för
byggda scenmodeller. En föreställning måste
äga rymd, form och rytm. Tairov uppfann
slagordet »den nya realismen».
Emotionsgesten, emotions formen voro dess
uttryck. På sitt banér skrev han »teaterns
teatralisering» och förde det i spetsen vid
många segrar. Västern jublade mot honom,
men i öster började man knorra. Man
påstod, att hans system lett till en förytligad
konst, till form utan innehåll. Man ford-

rade ideologi. Vid mitt besök i Moskva
befann sig Tairov i en kritisk period. Hans
stil började under det nya trycket svänga
hit och dit mellan gammal och ny, tills han
i O’Neill’s »Kärlek under almarna» gav
sig den vanliga realismen helt i våld. En
ny sökandets period började. Om den
yttrade Tairov: »Jag söker en djup realism.
Den vanliga förlorar sig i detaljer, låter
det centrala gå förlorat. Jag koncentrerar
mig på sakernas kärna. Om vår framtid
vill jag säga: vi ha funnit en ny rytm,
men vi ha ej funnit melodien. Nu gäller
det för oss att finna den nya melodi, som
till basis har dels det nya livet, som vi
acceptera, dels den nya realism, vi anse
oss ha funnit.» Åtminstone skenbart har
Tairov givit många blottor på sig. Säga
vad man vill om honom, så kan man ej
förneka, att’ han haft stor betydelse för
europeisk teater och att hans kultiverade
entusiasm förtjänar en avgörande seger.

597

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:02:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1930/0659.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free