Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Rysk teater. Av Rudolf Wendbladh
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Rtidolf Wendbladh
Teater Meyerhold. Scenbild 7c r Vråla, Kina’, av Tretjakov.
Även en sådan torde knappast förhindra,
att hans verk »Kamernij Teatr» dör med
honom.
Varken »Satirteaterns»
samhällsgisslan-de revyer eller f. d. »Teatr Korsch»,
numera »Komediteatern», med sin
traditionella stil eller teatrarna för barn.
»Moskvas barnteater» och »Pedagogiska
Teatern», kunde skänka främlingen rikare
impulser. Detsamma måste, trots dess
originalitet, gälla den lilla
improvisationsteatern »Semperante» och dess primitiva
realism.
Däremot kan jag inte helt förbigå en
teatral företeelse som »den levande
tidningen Blå Blusen». Denna uppstod under
borgarkrigens kaos, då man måste begagna
sig av »levande tidningar», som muntligen
spridde dagsnyheterna bland massorna.
Efter att en tid ha varit försvunnen,
återuppstod bela organisationen 1923 med nytt
liv och även nya mål: en effektiv
agitation bland massorna. »Blå Blusen»
började sin verksamhet. Namnet kommer av
den kostym medlemmarna ständigt bära.
»Blå Blusen» är agitatorisk »kleinkunst»,
som begagnar sig av teatrala
uttrycksmedel, men dess medlemmar äro ej
skådespelare i egentlig mening. I Moskva fanns
på den tiden fem grupper à 10—15
personer som yrkesmässigt utövade sin konst.
Amatörgruppernas antal i hela Sovjet-
598
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>