- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtionde årgången. 1931 /
35

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Det tyska 1800-talets måleri. Reflexioner på en utställning. Av Gustaf Näsström

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Det tyska iSoo-t a l e t s måleri

Friedrich Overbeck. Porträtt av målaren själv med

hustru o c h son.

Bchn-Haus, Lübeck.

ytterst vanskligt med folkpsykologiska
generaliseringar, ej minst när det gäller
sådana manifestationer av personlig
originalitet som bildande konst i regel är,
men få konstnärspersonligheter äro helt
oberörda av den kulturella miljö, de leva
i, och speciellt under 1800-talets första
hälft var det tyska måleriet så mångsidigt
engagerat i samtidens litterära och
religiösa intressen, att konstnärernas
samhörighet med den tyska eller rättare sagt den
germanska kulturmiljön gör sig mycket
starkt gällande. På samma gång kan man
konstatera en påfallande avhängighet av
den rent materiella miljön, en
hemmastadd förtrogenhet med den yttre
verkligheten, som ger det tyska romantiska må-

leriet ett lätt igenkännligt särmärke vid
sidan av det franska eller engelska.

Medan en Delacroix, en Turner och en
Constable stå som koloristiskt skapande
suveräner gentemot yttervärlden, äro de
tyska romantikerna nästan undantagslöst
prudentligt noggranna observatörer av
denna världens habitus. Ett metafysiskt
-litterärt patos äga många av dem, ett
koloristiskt patos ytterst få. Efter
expressionismen har i våra dagars Tyskland
uppstått en skola, för vilken »magischer
Realismus» är den ledande parollen.
Denna skola fullföljer den objektiva
verklighetsobservationen alltintill myrstackens
barr och tapetens mönster men söker, just
genom överbetoningen av de hårfina de-

35

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:03:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1931/0053.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free