Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Faunillane. Carl Gustaf Tessins fesaga och vad den speglar. Av Sigrid Leijonhufvud
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Faunilla ne
La Princeàje P e n à iv e a r r e té e par Le G é an t B o r g n e.
»survivance de féerie» väntar hon efter sin
mormor, la fée Matador, och tillägger att
det i alla tider funnits en fe i familjen,
men att vanligen ett led överhoppats.
Augusta Törnflychts mormor, grevinnan
Anna Christina Posse, född Natt och Dag,
levde i parentes sagt ännu många år sedan
Faunillane kommit ut.
Med Envieusefigurens allegoriska
karaktär sammanhänger dess brist på fasta
konturer. Teckningarna tala härvidlag ett
tydligt språk. Under det Boucher låter
alla sagans övriga gestalter uppträda
till dräkter, skick och hållning som
kavaljerer och damer i Paris 1740,
tecknar han Envieuse med fladdrande
draperier och ormande hår, en
fantasiskapelse, en sjuttonhundratalshäxa. Cochin har
åter .i den av honom utförda vackra
vignetten framställt henne som en moderlig
genius med barnet på armen. Så motsatta
skepnader vore ej tänkbara, om Envieuse
i likhet med sagans övriga figurer lånat
drag av en levande modell.
* *
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>