- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtionde årgången. 1931 /
104

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Det outtalades betydelse i skådespelet. Av Jean-Jacques Bernard. Översättning från författarens manuskript av A. L. W.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Det oicttalades b ety de Is e i skådespelet

Av Jean-Jacques B er nard
Ö v e r s ä ttnin g från författarens manuskript av A. L. IV.

Å LÄNGE FILMEN VAR STUM.
fanns det naturligtvis ingen anledning att
sysselsätta sig med den roll tystnaden
kunde spela däri, eftersom filmen då blott var
en plastisk konst, i vilken tystnaden rent
av var en fundamental faktor. Man har
ingen anledning att tala om tystnad inför
en tavla eller framför en katedral. Om
dessa verk tala — och det göra de — är det
direkt till själen, utan ordens förmedling.
Stumfilmen var en plastisk konst försatt i
rörelse.

Men filmen har upphört att vara en rent
plastisk konst för att även bli retorisk. Detta
är en fullständig revolution. Vilken mening
man än må hysa om de nu vunna resultaten
och om framtidens möjligheter, stå vi inför
ett sakläge som vi omöjligen kunna förbigå
utan vidare.

Vi kunna genast lämna ur räkningen de
båda extrema hypoteserna, vilka förefalla lika
godtyckliga, den ena att talfilmen skall
försvinna lika fort som den kommit, den andra
att den skall döda teatern.

Man talar en smula för lättvindigt om
teaterns död. Vi kunna säga att det
åtminstone är ett förhastat tal. Aiskylos,
dramaturgernas fader och utan tvivel den störste
bland dem alla, debuterade för mindre än
2.500 år sedan. Det var i förgår. Må alla de
som ha så bråttom att agera dödgrävare åt
en evig konst komma igen om tjugofem
århundraden, jag slår vad om att de alltjämt
skola finna teatern lika levande. Under vilken
form? Det är framtidens hemlighet.

Men hypotesen att talfilmen skulle kunna
döda teatern är orimlig därför att den icke

Föredrag hållet i Dramatiska teaterns foyer ui
av hans skådespel En själ i nöd den 4 november 1

kan bli verklighet annat än i det fall att
teatern helt skulle i sig upptaga talfilmen och
identifiera sig själv med den. Teatern kan
upptaga den såsom ett nytt jämställt
uttrycksmedel. Men som enda uttrycksmedel —
det är en helt annan sak.

Talfilmen synes kunna skänka förnyelse åt
vissa former av teater, vilka den samtidigt
kan ersätta. Det finnes vissa slags pjäser som
det kommer att bli överflödigt att skriva.
Det är tydligt att melodramen,
äventyrspjäsen, vissa lätta komedier, kanske också
vaudevillen, skola finna mycket större resurser på
ljudfilmens skärm.

Men just dessa resurser vilka
biografduken erbjuder skola komma att indirekt
återverka på den publik, som kommer att förbli
teatern trogen. Även på denna punkt äro
meningarna ganska delade. Vi stå nämligen
inför nya fenomen, vilkas utveckling det är
omöjligt att förutse. Därför uttala också
mycket kloka människor som sin oförgripliga och
bestämda mening åsikter, vilka de motsäga
efter några månaders, ja efter några timmars
förlopp. I Frankrike har man redan velat se
ett inflytande från stumfilmen i vissa pjäser
som spelats under senare år, särskilt hos
Jean-Victor Pellerin, vars gestalter under en
personlighetsklyvning tala med sig själva,
samt även hos vissa utländska författare, där
man finner ett analogt tillvägagångssätt, till
exempel amerikanen Elmer Rice, tysken
Georg Kaiser, ryssen Evrejnov, italienaren
Antonelli och andra. I förbigående må det
anmärkas, att alla dessa dramer skrivits
ungefär samtidigt av författare i olika länder,
vilka i allmänhet icke ens känt till varandras

ler författarens besök i Stockholm vid uppförandet

104

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:25:23 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1931/0126.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free