- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtionde årgången. 1931 /
133

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Antik ekspressjonisme. Av H. P. L’Orange

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Antik ekspress jonisme

neriske midler som muliggjorde dette
omslag. For at gi en sterk og umiddelbar
il-lus jon av levende, bevæget form hadde
kunstneren anvendt dette sterkt
pointerende foredrag, som dels undertrykket,
dels forhöiet virkelighetsformene, dels
til-föiet nye drag: Kunstneren fik i
virkeligheten egen tjeneste en stadig större
frihet i forholdet til virkelighetens
enkeltformer. (Man kan sammenligne med den
ældste romerske, mer utvendige realisme,
de republikanske portræt.) Denne frihet
har han aldrig för hat, og den aapner nu
nye, uberegnelige muligheter for ham.
Kommer man ut over aarhundredets midte,
blir denne pointering stadig mer
utpræget, ansiktet vider sig ut i större, renere
fiater, og uttrykket samler sig om
bestemte aksentuerte enkeltformer. Naar nu
i det fölgende kunstneren arbeider imot
en stadig mer konsentrert, forenklet og
fordypet menneskebeskrivelse, naar han
söker stadig dypere ind, til det som for

Portræt.

Athens Nasjonalmuseum.

Antagelig Diokletian.

Villa Doria Pam filt.

ham er den egentlige og virkelige person,
saaatsi dens metafysiske kjærne, saa har
han nu skapt sig et system av frie,
abstrakte virkemidler, som sætter ham i
stand til at uttrykke disse nye indhold. En
utviklingsprocess er dermed satt i gang
som ikke længer lar sig stanse. Drevet
frem av tidens eiendommelige billedvilje
sprænger fremstillingen de gamle grænser,
strækker sig ut over det optisk
illusjoni-stiske. I dette öieblik er forvandlingen
fuldbyrdet, og som en Föniks lösner den nye
form sig av den gamle.

Nogen monumenter fra selve
overgangstiden kan vise os hvordan den nye
form blir til. Et mandlig hode i Berlin
(sid. 132) gir os et præktig stilistisk
eksempel fra denne tid. Den hensynslöse
forenkling og den gigantiske forstörrelse
av ansiktets karakterdrag sætter dette
portræt ut en for al impressjonistisk
virke-lighetsgjengivelse; og dog er
individualiteten ikke krænket, bare sammentrængt og
monumentalisert i en uhyre klar og
konsentrert form. Et mandlig portræt i Athens
Nasjonalmuseum (sid. 133) viser en iöine-

133

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:03:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1931/0159.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free