- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtionde årgången. 1931 /
217

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Den brændende Busk. Av Charles Kent

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

D e ri brændende Busk

het» som bare viser sig naar vi ser den synlige
Verden i den usynliges Lys — med
Samvit-tighetens Øine: herlig og frygtelig.

Hverdagsligheten i »Gymnadenia» hører
med i dette kunstneriske Hele; Værket er
be-visst komponert slik, at Begivenhetene i Paul
Selmers Liv fra først av flyter i en noksaa
jævn Strøm, det naturbestemte
Begivenhets-forløp, som han til at begynde med ikke har
nogen objektiv Maalestok for. Først da han
har fundet en slik Maalestok, et Begrep om
det som er rigtig i og for sig, kan han
begynde at vurdere sit Livs Begivenheter, sine
egne Gjerninger, — men da er allerede de
av-gjørende Skridt paa hans Livsvei tatt; han
kan bare fastslaa det som en svensk
Forfatterinde har kaldt Gjerningens Udødelighet: at
hverken en Handling eller dens Konsekvenser
nogengang kan gjøres om. Men han kan
rigtignok ogsaa erkjende sit Ansvar for
Gjerningen og prøve at bære dens Konsekvenser
uten at knurre. Og han kan noget endda
mere: ved at erkjende Konsekvensene som
naturlige Virkninger av de tidligere Handlinger
skaper han en levende Sammenhæng mellem
før og nu, som forklarer og utdyper hans
forbigangne Liv. Det er ikke minst disse paa
en Gang reflekterende og vurderende
Tilbake-blik, som gir »Den brændende Busk» sin
mer-kelige Tiltrækning, ja, som ogsaa gir os Del
i det skjulte Liv i »Gymnadenia», saa vi
læser den om igjen med altid større Interesse:
tua res agitur; ogsaa vor Hverdags
Hændelser er betydningsfulde, deres Banalitet
av-dækkes sammen med Begivenhetene i Paul
Selmers Hverdagsliv, og de avsløres som det
de er: Anledninger, forsømte for det meste,
til at bruke vor høiere Vilje.

De avgjørende Ting i Pauls Liv, det som
skal bestemme hans yttre Skjæbne, er hans
Forhold til de to Kvinder han knytter til sig.
En Prest sier til ham engang i Anledning av
hans og Lucys Samliv, at »følelseslivets
lidenskaper er hverken gode eller onde i sig
selv — det blir de først ved sit forhold til
fornuft og vilje». Det er Pauls
skjæbnesvang-re Misforstaaelse, at han tror at
»følelseslivets lidenskaper» er gode i sig selv.
Symbolsk anslaaes dette Motiv i Verkets
allerførste Avsnit.

Hans Mor har experimentert med at plante
ind nogen norske Orkideer i Haven.
Gymnasiasten Paul

tænkte sig høie skafter med lysende vokshvite
blomster indunder de mørke enerbusker. Han saa

dem staa og skinne over græsset, der det var finest
og skyggen gjennemrislet av lyspletter. De duftet
vel som natviol —. Dypt inde i sig hadde han
en fornemmelse av vaaren som noget der strømmet
henover ham og forbi —. »Gymnadenia» hvisket
han, som det skulde være noget som ventet paa
ham et sted ute i livet. Saa deilig —. En dag
staar blomsten og venter ham i et glas vand, da
han kommer hjem. Spæde stengier, med nogen
faa, uanselige hvitagtige blomster opover. De lugtet
bitte lite gran. iEr de ikke søter» ropte morén...
»Jo — de er ordentlig søte», sa Paul. Han var
frygtelig skuffet. Var det de som het gymnadenia —.

Ja, det er de som heter Gymnadenia, og
anderledes lønner ikke denne Verden dem som
begjærer den. Morens Valgsprog: »det som
er vakkert kan ikke være synd», hjælper
ham ikke over de Vanskeligheter som hans
vakre Kjærlighetsforhold til Lucy bringer ham
opi. Endda det har hændt ham det som bare
sjelden hænder en Månd, at hans første
Kvinde er netop hans Make: »En samfølelse
overfor hele livet, sansernes rytme var bare som
pulsslaget i den enhet de to var —.» Javisst
er det vakkert. Og allikevel kan ikke Paul
fri sig for en Følelse av at han kjæmper en
tapendes Kamp »for at verge det vakre i
deres kjærlighet mot ydmykelser og uskjønhet
som truet med at reise sig op omkring dem
paa alle kanter og ta glansen fra deres
ungdom».

Saa mister han sin Ungdoms Elskede — hun
svikter ham, og han maa tro, han har ødslet
sin Kjærlighet og Tilbedelse paa en uværdig.
Og som det gjerne gaar ved en slik Leilighet,
synker hans Agtelse for Kvinden overhodet,
og han driver ind i et Ægteskap med et
Væsen som virkelig ikke er ham værd — en
pjattet liten Gaas av et Menneske som er stanset
i Veksten som Backfisch og aldrig siden blir
voksen. Allikevel har hun’jo noget at by
ham — sin Ungdom og sit Legeme, en viss
Charme som lar ham forelske sig i hende paa
en Maate. Karakteristisk for hans Følelse for
hende er hans Fornemmelse, da de indreder
sit Hjem i Trondhjem: »Bjørgs ideer om
pent og hyggelig og nødvendig og praktisk
var saa forskjellige fra hans egne, saa det
var næsten som han hjalp en søt liten pike
med at bygge lekestue.»

Det er fremfor alt paa Forholdet til Bjørg
at Pauls aandelige Utvikling kan maales. I
Længden blir det jo trættende at ha hende
om sig, og det varer ikke længe, før han er
glidd ind i et Spor som skal bli
skjæbne-svangert for deres Ægteskap: han lar hende
stelle med det de har sammen, slik som hun

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:03:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1931/0247.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free