- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtionde årgången. 1931 /
238

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Gerda Lundequist. Av Helge Wahlgren

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Helge Wahlgren

Fot. Atelier Florman.

Ragna i Daglannet. 1905.

omutlighet och självhävdelse äro påtagliga
egenskaper, effektivt inpassad i våra dagars
teatermaskineri eller tidens repertoar. Att
exploateras i obetydligheter hade Gerda
Lunde-quist förmodlingen icke riskerat — man
minnes knappast, att skådespelerskan någonsin
framträtt i en andraplansroll — men väl att
påtvingas en bunden overksamhet. Den
förmånen har Gerda Lundequist i varje fall haft
att aldrig hotas av överproduktionens våda,
som så lätt fräter på en skådespelares
storhet; hon har aldrig behövt frukta den numera
icke ovanliga frasen: Jag orkar inte se henne
längre. Hennes stora gestaltskapelser stå där
oskymda av svagare upprepningar. Hennes
gästspel, som aldrig varit tätt återkommande,
ha haft förnyelsens friskhet över sig, och
hennes numera årligen upprepade
uppläsningsaftnar ha för den trogna publiken det icke
lätt tillgängligas lockelse.

Gerda Lundequist är den till sitt kynne
mest utpräglat nordiska typ, man minnes
inom svensk teater — om också hennes yngre
samtida Astri Torseli hade detta drag
framträdande. Intrycket härav fastslås gång på
gång i recensionerna från den tiden — i den
skandinaviska repertoaren som en
utomordentlig och övertygande nyans, i de utländska,
speciellt de franska rollerna som en
begränsning. Så t. ex. möter oss omdömet om
hennes Svanhild, att framställningen gav »ett
skandinaviskt drag av egendomligt frisk
tjusning, något skyggt och starkt på en gång»
och om Ingrid Bram i Ett hems drama: »Det
var en äkta skandinavisk typ med den
särskilda doft av friskhet och själfullhet, som är
utmärkande för de bästa kvinnoexemplaren av
vår ras.» Under det att skådespelerskan som
den unga Germaine i Affär är affär befinnes
vara »litet för nordisk».

238

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:03:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1931/0268.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free