- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtionde årgången. 1931 /
295

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Två nordiska pariserkonstnärer. Av Georg Nordensvan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Två no r diska pariserkonstn är er

Gambetta undslipper ur Paris. Skiss i olja
av Nils Forsberg.
Målad å Place St. Pierre 7 oktober 1870.

lag, då han använt som modell en gosse i en
ålder, som understeg den fastslagna
minimiåldern. Ett egendomligt sätt av en konstjury
att bedöma ett konstverk! Målningen, som
nekats plats på salongen, överflyttades
emellertid omedelbart till svenska avdelningen på
världsutställningen — något som Forsberg
dock ej nämner i sin bok. Den köptes för
4,000 fr. av August Röhss och skänktes några
år senare till Göteborgs museum, där den allt
fortfarande pryder sin plats.

Det är självklart, att konstnären ännu långt
efter de blodiga åren 1870—71 förföljdes av
sina minnen därifrån. De utlöste omsider
den apoteos över de fallna, som blev kallad
»La fin d’un héros».

Att Forsberg med rörelse och segerkänsla
— likväl utan förhävelse — berättar om den-

na målnings storartade framgång i Paris
är föga att undra på.

Nu kom han efter 20 års frånvaro tillbaka
till Sverige — till Hälsingborg, Göteborg,
Stockholm, över allt firad som den svenska
konstens heros. Paris blev likväl fortfarande
hans högkvarter intill 1905.

Men det blev ingen välsignelse med hans
verk från dessa år. Sin största duk, »Gustav
II Adolf fore slaget vid Lützen», målade han
på beställning av Aug. Röhss — utan inre
kallelse, utan konstnärlig hänförelse. Den
fullbordades efter intensivt arbete till
världsutställningen 1900 men fick där — otroligt
men sant — ej plats i den snävt tilltagna
svenska salen utan förvisades till en passage
i närheten. Efter att ha uppvisats i
hemlandet — mottagen med ganska kall högaktning

295

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:03:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1931/0329.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free